cc-pl - Re: [Cc-pl] The Pirate Bay

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] The Pirate Bay
  • Date: Mon, 26 Jun 2006 20:28:48 +0200

> Im więcej osób
pozna moje dzieła i spodobają im się, tym więcej potencjalnych
klientów ;)

W czasie Salonu CC twórca filmu o Krzyżakach (niestety nie pamiętam ani nazwiska, ani tytułu filmu :) ) przedstawił sytuację kina niezależnego i zadał krótkie i konkretne pytanie - czy CC ma jakąs propozycję dla takich jak on.

CC poprzestaje na oferowaniu licencji. Model biznesowy trzeba sobie niestety dorobić samemu (choć jest np. OpenBusiness.org czy jakoś tak). Umożliwienie nieograniczonego rozpowszechniania jest fajne, pożyteczne i należy do tego zachęcać. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że twórcy też chcieliby coś do garnka włożyć (ale nie chcę dyskutować, czy tworzy się, aby zarabiać, czy aby tworzyć).

Problem z tradycyjnymi dobrami kultury jest taki, że dość trudno wdrożyć tu model biznesowy z wolnego oprogramowania... tzn. darmowe egzemplarze, ale płatny serwis i usługi dodatkowe. Co to bowiem jest serwis do filmu? utworu muzycznego? Jako prawnik nie mam problemu z niewielkimi przychodami z moich praw autorskich, bo zarabiam właśnie na "serwisie" do utworów - ale tworzę głównie utwory użyteczne. Utwór rozrywkowy jest usługą samą w sobie.

Jakimś rozwiązanem jest np. zrobienie filmu interaktywnego - coś jak MMORPG i zarabianie na abonamencie... czy zatem filmy tradycjne skazane są na wymarcie lub na oDRMowanie?

W czasie Salonu CC jeden z gości zarzekał się, że ma skuteczny model biznesowy dla wolnej kultury i chciałby o nim opowiedzieć - być może warto by było o tym podyskutować.

Dyskusja o tym, kto jest większym piratem to dla mnie temat zastępczy.

Pozdrawiam,
Krzysiek