Sympa Menu

cc-se - [Cc-se] FAQ & innehåll till CC

cc-se AT lists.ibiblio.org

Subject: development of iCommons Sweden licenses

  • From: Mathias Klang <klang AT informatik.gu.se>
  • To: cc-se AT lists.ibiblio.org
  • Subject: [Cc-se] FAQ & innehåll till CC
  • Date: Sun, 03 Apr 2005 17:13:42 +0200

Vi har en hemsida som är mycket ny och saknar all form av innehåll. Det är bara att börja fylla!

Jag har inte kommit så långt med den. Jeremiah Foster har sagt att han är villig att hjälpa oss med form om vi förser honom med innehåll.

Förutom FAQ finns vissa ideer är att delvis länka till instruktionsfilmerna på CC.org samt översätta och lägga upp de små tecknade instruktionsbilderna som finns på CC.org.

Dessutom skulle det vara bra med länkar till svenska projekt som använder CC.

Fler idér alltid välkommna

Mathias

Peter Brink wrote:

Mathias Klang skrev:
> Hej,
> Spännande idé men som du skriver sa tror jag att man riskerar till att
> skapa mer förvirring med "olika" licenser.
>
> Vad gäller enkelt och begripligt språk så trodde jag att "commons
> deed" dvs den korta dokumenten med ikonerna skulle täcka in detta.

Jo - det är ju syftet med "commons deed". Å andra sidan utgör ju
"commons deed" inte själva avtalet, vilket är poängen med skottarnas
version. Den som vill sätta sig in i vad avtalet i detalj går ut på är
hänvisad till "legal code" dokumentet och om detta är skrivet på ett
lekmannavänligt sätt så ökar ju förståelsen och därmed så kan
(förhoppningsvis) licensen framstå som tryggare och säkrare - vilket ju
är bra. Detta måste då vägas mot den förvirring som en, framförallt
utländsk, användare kan drabbas av om den svenska licenstexten skiljer
sig väsentligt från andra länders.

> Fast det utesluter inte att vi behöver skapa mycket fler dokument (FAQ
> listor och beskrivande texter - något som jag upplever inte finns
> speciellt bra på den amerikanska/internationella sidan).

Det finns helt säkert ett stort värde i och stort behov av sådana
dokument...

> Vad sägs Peter - har du lust att skriva Faq för Svenska CC? Du har
> vanan inne från rollspelshörnan...

Det kan jag visst göra. Finns det resurser på plats för FAQ:er o.d.?

/Peter

--

Mathias Klang

Archive powered by MHonArc 2.6.24.