Sympa Menu

cc-se - [Cc-se] Re: Kommentarer till licensen

cc-se AT lists.ibiblio.org

Subject: development of iCommons Sweden licenses

  • From: bkhl AT stp.ling.uu.se (Björn Lindström)
  • To: cc-se AT lists.ibiblio.org
  • Subject: [Cc-se] Re: Kommentarer till licensen
  • Date: Thu, 17 Mar 2005 17:06:34 +0100

Peter Brink <peter.brink AT brinkdata.se> writes:

> I 3.b sägs att licenstagaren får rätt att "skapa och framställa
> exemplar av Härlett verk;". Bortsett från att "Härlett verk", som
> nämnts ovan, är ett olyckligt begrepp och bör ersättas med
> "Bearbetning", så krävs det i Sverige inte någon tillåtelse för att få
> skapa och framställa bearbetningar, vad du behöver är tillåtelse från
> upphovsmannen till original verket för att få publicera
> bearbetningen. Paragraf 3.b är m.a.o. redundant. Den ger sken av att
> licenstagaren behöver tillstånd att göra något som han redan, enligt
> lag, har rätt till. Paragraf 3.b bör strykas.

I dessa tider av förvirring kring upphovsrätten kan det nog finnas skäl
att bekräfta denna rätt i licensen, fast jag väl kan tycka att det borde
formuleras på ett sätt som också gör det klart att mottagaren redan
egentligen har denna rättighet.

> Personligen så tycker jag att man som punkt 8.f bör lägga till en
> lagvalsklausul. Syftet med en svensk version av licensen är att ge en
> säker och stabil licens för (i första hand) svenska upphovsmän. Det
> finns därför ett intresse av att slå fast vilka villkor som gäller för
> användningen av verket, genom att slå fast att svensk lag gäller för
> tolkningen av licensvillkoren så blir licensen tryggare för svenska
> upphovsmän att använda.

Du säger själv att licensen inte ska tillskriva upphovsmannan
rättigheter han inte redan har. Jag håller med, och tycker därför att
det har stor principiell betydelse att _inte_ lägga in några sådana här
vilkor i licensen.

--
Björn Lindström <bkhl AT stp.ling.uu.se>
Student of computational linguistics, Uppsala University, Sweden

Archive powered by MHonArc 2.6.24.

Top of Page