cc-pl - Re: [Cc-pl] JAK TEGO DOKONAĆ ???

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Piotr Barczak" <piotr AT barczak.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] JAK TEGO DOKONAĆ ???
  • Date: Sun, 15 Jul 2007 18:40:05 +0200

> jeśli w umowie autorskiej stoi:
>
> "autorzy przekazują wydawcy wyłączne prawo rozpowszechniania (prawo
> wydawnicze) ... w okresie dwóch lat od podpisania niniejszej umowy..."
>
> to takie postanowienie umowy jest ważne? bez wymienienia pól eksploatacji?

To zależy od treści całej umowy. Jeśli czytać wyłącznie ten fragment, to
trzeba by uznać umowę za nieważną z uwagi na art. 41 ust. 1 pr. aut.

Z drugiej strony:
1. Nie znamy pozostałej części umowy, gdzie sposób eksploatacji mógł być
wymieniony. Dla ważności umowy nie jest wymagane, aby w umowie znalazło sie
postanowienie "autor przenosi autorskie prawa majątkowe (lub "udziela
licencji") na następujących polach eksploatacji: ...".
2. Prawo autorskie nie wyłącza zastosowania ogólnych zasad prawa cywilnego. W
tym przypadku należałoby rozważyć zastosowanie art. 65 par. 2 k.c. Poddaję to
jednak wyłącznie jako inspirację intelektualną. Rozważenie wzajemnych relacji
wspomnianych przepisów to zadanie raczej na doktorat niż wpis na grupie cc.

Inna sprawa - to dygresja - że wspomniane postanowienie budzi zasadnicze
wątpliwości z innego powodu. Chodzi znaczenie słowa "przekazanie". Czy należy
rozumieć je jako synonim przeniesienia? Jeśli tak, to powstaje pytanie, czy
dopuszczalne jest przeniesienie prawa na określony czas lub też jak
interpretować takie ograniczenie: "własność" czasowa, prawo odkupu, termin
końcowy, zobowiązanie wydawcy do zwrotnego przeniesienia praw?

Uznanie, że wolą stron była licencja, tzw. mocna (wiążąca również autora),
broni się racjonalnie wyłącznie przy przyjęciu rozporządzającego
(obciążającego) skutku licencji. To zaś budzi poważne wątpliwości w doktrynie.

Trzecia możliwość, to przyjęcie, że treści umowy nie da się racjonalnie
odczytać, a zatem należy sięgnąć do (szukać) zgodnej woli stron. Tu jednak
wracamy do pkt. 2 powyżej.

Odrywając się jednak od tych prawniczych dywagacji, mam smutną wiadomość. Na
pytanie:

> czy taki zapis wyłącza możliwość publikacji np. na własnej stronie
> internetowej takiego tekstu na licencji CC?

odpowiedzieć można wyłącznie znając wszelkie ustalenia stron, a co najmniej
całą treść zawartej umowy. Sugerowałbym przy tym sceptycyzm.

pb
.com = 9,90, .pl = 29,90
www.nazwa.pl