cc-pl - Re: [Cc-pl] Paczka Cc-pl, Tom 12, Numer 17

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: anirawojan AT tlen.pl
  • To: cc-pl AT lists.ibiblio.org
  • Subject: Re: [Cc-pl] Paczka Cc-pl, Tom 12, Numer 17
  • Date: Thu, 23 Mar 2006 08:18:43 +0100

Spiesze z tekstem jednolitym, na który powołuje się Paweł:
Art 17 - ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dn. 4
lutego 1994:
"opracowywanie lub zwielokrotnianie bazy danych spełniającej cechy
utworu, dokonane przez legalnego użytkownika bazy danych lub jej
kopii, nie wymaga zezwolenia autora bazy danych, jeśli jest ono
konieczne dla dostępu do zawartości bazy danych i normalnego
korzystania z jej zawartości. Jeżeli użytkownik jest upoważniony do
korzystania tylko z części bazy danych, niniejsze postanowienie
odnosi się tylko do tej części"

Pytanie - jak wygląda procedura wydawania zezwolenia na korzystanie
z bazy danych (jak rozumiem treści linku, mówiąc w skrócie)przez
autora na rzecz użytkowników internetu?
Można sobie wyobrazic, że taką procedura to proste oświadczenie na
stronie, podobne do "naszej" licencji CC
Jednak, przyznacie, że tego się nie praktykuje.
Moim zdaniem istnieje domniemanie ZEZWOLENIA na korzystanie z bazy
danych, jaką jest zasób publikowany w internecie, m.in dlatego
właśnie, że w ustawie o prawie autorskim BRAK jakichkolwiek figur,
które możnaby chocby "podpasowac" pod inetrnet.
Pawle!
Zupełnie inaczej wygląda sprawa z publikacjami naukowymi, czy
papierowymi wogóle. Sa one explicite wymienione w ustawie o pr aut.,
jako "utwory zwielokrotnione, których egzemplarze zostały
udostępnione publicznie" (Art 6/1) i w wielu miejscach tej ustawy
jest jasno zabronione ich zwielokrotnianie bez zgody autora i/lub
producenta (już nie będę tej rozproszonej wiedzy przytaczac, chyba,
że zawołacie)
Przypominam, że gross naszych problemów interpretacyjnych wynika z
faktu, że w 1994 roku, kiedy powstała zasadniczo ta ustwa nie było
problemu internetu. Jednak nie bez powodu wciąż mówi się o
konieczności jej nowelizacji, m.in właśnie pod kątem sieci.
Ostatnia sprawa - wracam do przypadku orzeczenia, o którym pisałeś.
Mam wrażenie (a nie znam go), ż mogło tam chodzic nie tyle o
linkowanie, co używanie cudzej treści bez zgody w sposób
niedozwolony. Podam przykład. Mój mąż jest malarzem, a jakaś galeria
(której tu nie wymienię), podlinkowała sobie jego obrazy jak swoją
ofertę. W ten sposób, co ktoś wypisał w wyszukiwarce jego nazwisko -
trafiał do nich. Poniewaz ci ludzie zrobili to bez wiedzy malarza,
nawet go nie znając, a nastapiło domniemanie, że mogło im to
przysposabiac korzyści to - przy bardziej wojowniczym nastawieniu -
proces gotowy. Ale linkowanie jest w tym momencie tylko narzędziem
zbrodni, a nie zbrodnią, tak ja nóż; możesz go użyć do krojenia
chlena, albo zabić sąsiadkę.

pozdrawiam
anira

"