cc-pl - Re: [Cc-pl] prawo do interpretacji

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Grzegorz Pacek" <greg AT pacek.name>
  • To: "Creative Commons Polska" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] prawo do interpretacji
  • Date: Wed, 22 Mar 2006 10:14:32 +0100

1985.10.29 wyrok SN I CR 312/85 OSNC 1986/10/159

1. Tłumacz jest uprawniony do domagania się zachowania postaci dzieła nadanej
mu przez twórcę i zawartej w tłumaczeniu tego dzieła, czyli do domagania się
ochrony integralności tłumaczenia tego dzieła.
2. Wygaśnięcie praw autorskich twórcy dzieła nie ogranicza ochrony praw
autorskich tłumacza do dzieła w jego tłumaczeniu.

tak SN kiedyś, ale pamiętam, że ten poglad został skrytykowany przez m.in.
Serdę (nie mam niestety przy sobie tekstu glosy).
zresztą stanowisko, że tłumacz może żądać ochrony integralności utworu, jest
sprzeczna z warstwową teorią budowy utworu (zob. wspaniałe prace Kopffa i
póżniejsze całej chyba "szkoły krakowskiej"). Zgodnie z tą teorią tłumaczenie
jest tylko jedną z płaszcyzn, elementów, warstw, na któą składa się
ostateczny obraz dzieła. a więc sporządzając tłumaczenie, tłumacz zmienia czy
dodaje tylko jedna warstwę i tylko do niej przysługiwać mu mogą prawa. nie
może żadąc ochrony do warstw pozostałych. odmienny pogląd wyraża jednak np.
Błeszyński.

gp