cc-pl - [Cc-pl] W sprawie linków

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: anirawojan AT tlen.pl
  • To: cc-pl AT lists.ibiblio.org
  • Subject: [Cc-pl] W sprawie linków
  • Date: Thu, 16 Mar 2006 10:33:41 +0100

Dzień Dobry, chciałam spytac Pawła Lecha na jakiej podstawie prawnej opiera
cytowane poniżej zastrzeżenie...?:

> Poza tym zdaniem autorki zamieszczenie linków jest dozwolone. Otóż autorka
> raczej się myli. Samo zamieszczenie linku do utworu chronionego prawem
> autorskim - np. artykułu z zastrzeżonym prawem przedruku, jest naruszeniem
> autorskich praw majątkowych.

Chciałabym również wyrazić przekonanie, że sensem myślenia, jakie tu wyrażamy
lub powinniśmy wyrażać wedle mnie jest wykazanie, że treści publikowane w
internecie z natury rzeczą są wolne, na gruncie dobrowolności ich
internetowej publikacji, z zastrzeżeniem konieczności podania źródła i autora
oraz z wyłączeniem użytku komercyjnego , a także, co oczywiste, z
zastrzeżeniem sytuacji, gdy publikacja treści w internecie nastapiła z
naruszeniem dóbr chronionych przez prawo autorskie - np. bez wiedzy autora.
Wszelkie próby ograniczania prawa dostępu lub prawa podawania
odnośników/linków do treści publikowanych w internecie jest, moim skromnym
zdaniem, szalone, co najmniej z dwóch powodów:
1/ niemożliwe do monitorowania i sankcjonowania, chyba, że jestesmy w Chinach
2/ sprzeczne z ideą sieci

Dodatkowo taka figura przypomina sytuację, w której ludzie nie mogliby
wymieniać żadnych informacji, bo w gruncie rzeczy wszystko sprowadza się do
obrotu informacją. Czy dwie osoby, które na ulicy omawiają ciekawy dla nich
artykuł prasowy, na przykład, nie powinny
podać sobie informacji GDZIE można go przeczytać?! To jest dokładnie to samo,
co podanie linku w sieci.

Oczywiście mój głos polemiczny jest pozbawiony jakiejkolwiek zjadliwości pod
adresem Pawłą Lecha, któego serdecznie pozdrawiam
pozdrawiam

anira wojan