cc-pl - Re: [Cc-pl] system alternatywnej kompensacji tworcow [bylo: Re: (brak tematu)]

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] system alternatywnej kompensacji tworcow [bylo: Re: (brak tematu)]
  • Date: 09 Jan 2006 10:41:13 +0100

> wydaje mi sie, ze problem gapowiczostwa znika, gdy kazdy moze legalnie
> sciagac
> utwory z sieci - nie istnialyby "inne" sieci p2p.

Jak rozumiem, to jest właśnie to, co Jarek chce wprowadzić w zamian za opłatę
rekompensacyjną.

Wszystkim gdzieś umyka, że ściąganie z p2p jest działaniem w ramach
dozwolonego użytku, za który już płacimy!!! opłaty od twardego dysku,
odtwarzacza mp3, nagrywarki, czystych płyt CD.

Fakt, nie ma na to orzecznictwa ale wystarczy na nie poczekać, a nie płacić
za coś, co już i tak w dozwolonym użytku jest.

Jeżeli już miałaby być kolejna opłata, to należy jednocześnie wyraźnie
zaliczyć do dozwolonego użytku działalność seederów i serwisów wyszukujących.
Na marginesie można doprecyzować, że ściąganie już należy do zakresu art. 23.

> jesli chodzi o legalizacje rozpowszechniania w sieciach: czy nie jest tak,
> ze z
> chwila, gdy artysci zaczeliby zarabiac na takiej wymianie, to w ich
> interesie
> byloby umieszczanie utworow w sieciach?

Jeżeli OZZ uzależniałyby wysokość wypłat od statystyk pobrań z sieci p2p to
być może. Proszę zauważyć, że to oznacza roztoczenie przez OZZ kontroli nad
ruchem w sieciach p2p, czego właśnie tak bardzo boi się Jarek. W każdym razie
powstaje konieczność co najmniej anonimizacji danych przekazywanych przez ISP
dla OZZ, na podstawie których opracowane zostaną statystyki pobrań.

> kolejna interesujaca sprawa: zalegalizowanie wymiany p2p popsuloby
> sprzedaz dobr
> kultury online.

Też mi się tak wydaje, ale nie do końca. Ściągając z oficjalnego sklepu
internetowego możesz liczyć na usługi dodatkowe - jakieś bonusy, pewność, że
plik jest poprawnie zapisany (bez wirusów!!!), gwarancję jego jakości itp.
Znajdą się chętni do zapłacenia za to, nawet jeżeli darmowe sieci p2p będą
oferować samą muzykę bez dodatków.

> Ale jak mialaby wygladac
> negocjacja ze sklepem online? Ja mowie 0,50zl, sklep mowi 5zl za utwor - i
> co
> dalej?

Wygląda ona tak jak negocjacja ceny za taksówkę. Podchodzę do postoju, widzę
2 zł za kilometr, jeżeli to za dużo, to idę do autobusu. Jak taksówkarz
znudzi się staniem to obniża cenę do 1,50.

W sklepie online: Popularna artystka wystawia swój utwór za 15zł, ustawiając
DRM tak, że można go skopiować tylko 3 razy, a każdą kopię odsłuchać 5 razy.
Wychodzi 1 zł za odsłuchanie. Za tę cenę kupi to określona liczba osób, a za
cenę niższą więcej.

Oczywiście jest to ekonomia na poziomie 1 roku studiów i zawiera wiele
uproszczeń.

> Z tego
> co
> wiem, mowa jest o kilku zlotych miesiecznie;

Pan Skubikowski w wywiadzie mówi o 4-5 zł, ale nie precyzuje, czy to ma być
za utwór, czy za prawo do ściągania czegokolwiek, czy miesięcznie, czy
rocznie. Mówi o dobrowolnej opłacie.

W propozycji pisze już o 3-10% abonamentu i to przymusowej opłaty.

Nie mam nic przeciwko płaceniu nawet 10zł za utwór, ale osobiście będę miał
moralne dylematy, widząc, że część tej kwoty jest marnotrawiona przez system,
który nie wykorzystuje dostępnej technologii. Technologia ta umożliwia
przekazanie niemal całej tej sumy bezpośrednio twórcy, bez konieczności
sporządzania statystyk itp.

Pozdrawiam,
Krzysiek

Kliknij po wiecej! >>> http://link.interia.pl/f18ed