cc-pl - Re: [Cc-pl] sylwestrowa prywatka a Chopin

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Paweł Lech <pawel.lech AT epf.pl>
  • To: "'Creative Commons Polska'" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] sylwestrowa prywatka a Chopin
  • Date: Fri, 30 Dec 2005 18:56:59 +0100

Może trochę przesadziłem z tym zdziwieniem, ale wokół prawa własności
intelektualnej narosło już tyle mitów, niedomówień i przeinaczej (m.in.
dzięki wszechwładnym organizacjom zbiorowego zarządzani), że nieco ostra
reakcja powinna jednak znaleźć zrozumienie i usprawiedliwienie. Kajam się i
proszę o wybaczenie.

Co do nowych wykonań starych utworów to zgadzam się, chronione są
niezależnie od utworów choć powtarzam: przez inną kategorię praw na dobrach
niematerialnych oraz na innych zasadach. W obecnym kształcie prawa artysty
wykonawcy właściwie są identyczne z prawami autorskimi, jednak to stan na
dziś. Prawa autora są nieograniczone jeśli idzie o zakres pól eksploatacji,
natomiast prawa artysty tak (pola eksploatacji są restryktywnie wskazane w
ustawie). Ponadto w odniesieniu do nadawania, reemitowania i publicznego
odtwarzania artystycznych wykonań, o ile odbywa się z wykorzystaniem
egzemplarza wprowadzonego do obrotu (czyli tzw. egzemplarzy handlowych),
artyście przysługuje jedynie prawo do wynagrodzenia - czyli upraszczając
pojawia się nam ZAIKS. Ponieważ zaś ZAIKS (a także inne OZZ) powołują się na
cywilistyczną konstrukcję negotiorum gestio, to zbierają wszystko jak leci w
zakresie swojej działalności bez znaczenia czy artysta powierzył im swoje
prawa czy też nie.

Jeśli zaś chodzi o artystyczne wykonania, których czas ochrony już wygasł,
to oczywiście można sobie korzystać ile wlezie. Pamiętać jednak należy, że
okres trwania praw artysty wykonawcy wynosi 50 lat, a nie 70! Pamiętać
należy jednak o skomplikowanej kwestii odżycia ochrony w stosunku do
niektórych kategorii artystycznych wykonań.

Czy mogę Cię prosić, byś odniósł się również do tego pytania?

Po pierwsze należy odróżnić tantiemy za korzystanie z utworów od tantiem za
korzystanie z artystycznych wykonań. Przypuśćmy, dla uproszczenia, że
zarówno twórca, jak i artysta wykonawca, producent fonogramu "pozwalają
korzystać bez opłat". No właśnie, tutaj jest problem. Nie wiadomo zupełnie
co ma znaczyć "korzystanie bez opłat", jeśli chodzi o tzw. otwartą licencję
na korzystanie to sprawa jest w miarę prosta - powiedzmy, że na opakowaniu
umieszcza się treść licencji, co stanowi ofertę, a każdy przystępujący do
korzystania ofertę przyjmuje i umowa licencyjna zostaje zawarta. Z punktu
widzenia nie-prawnika wygląda to skomplikowanie, ale sprawa jest w miarę
klarowna. Wówczas oczywiście ZAIKS nie ma żadnego tytułu do pobierania
opłat, jeśli w treści licencji - oferty wskazano, że autor, artysta
wykonawca oraz producent zezwalają na korzystanie w zakresie publicznego
korzystania a licencja ma charakter nieodpłatny. Sytuacja taka oczywiście
jest mało prawdopodobna, ale z technicznoprawnego punktu widzenia jak
najbardziej dopuszczalna. Problem powstaje wtedy, gdy zezwolenie na
"korzystanie bez opłat" nie ma charakteru licencji - oferty, a zostało
wyrażone np. w sposób domniemany lub ustny. Tutaj pojawiają się problem tzw.
wyraźnej specyfikacji pól eksploatacji w licencji (oznacza to, że każda
licencja musi zawierać wyraźne wymienienie pól eksploatacji, niedozwolone
jest domniemywanie, że pewne pole objęte jest licencją), po drugie dochodzi
do problemu czysto dowodowego - jak udowodnić, że autor, artysta wykonawca i
producent zrzekli się swoich roszczeń do wynagrodzenia. Dochodzi jeszcze
kilka problemów związanych choćby z kwestią pozostawania pewnych praw w
zarządzie ZAIKSU (wówczas uprawniony ma średnią możliwość zrzekania się
poszczególnych roszczeń). W idealnym świecie zapewne ZAIKS należałoby
odesłać z kwitkiem - na zdrowy rozum, skoro ktoś pozwala korzystać
nieodpłatnie to osoba trzecia nie może żądać opłat, jednak w świecie realnym
ZAIKS pewnie ściągnie tantiemy. Pamiętajmy, że OZZ mają pieniądze i
prawników (raz gorszych raz lepszych, ale zawsze prawników), którzy będą w
stanie choćby posługując się narzędziami procesowymi ukrzyżować
nieświadomego korzystającego. Bardzo ostrożnie podchodziłbym do licencji
nieodpłatnych, a szczególnie nieodpłatnych licencji mających charakter
oferty skierowanej do nieoznaczonego kręgu osób (w praktyce do nabywców
płyt). Moim skromnym zdaniem ilość problemów jaka może wyłonić się na tle
takiej sytuacji przerasta świadomość potencjalnego nabywcę. Po prostu we
współczesnym świecie naprawdę nie ma nic za darmo, prędzej czy później komuś
trzeba będzie zapłacić.

Pozdrawiam,
Paweł