cc-pl - Re: [Cc-pl] sylwestrowa prywatka a Chopin

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Marek Zakowicz <ma_zak AT tlen.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] sylwestrowa prywatka a Chopin
  • Date: Fri, 30 Dec 2005 11:17:29 +0100 (CET)

On Thu, 29 Dec 2005, Paweł Lech wrote:

Ja jestem prawnikiem i też, choć z pewną nieśmiałością, pozwolę sobie na
komentarz.

Dzięki :)

Jednocześnie pozwalam sobie również wyrazić pewnego rodzaju
zdziwienie dowolnością, jaką przejawiają niektórzy interpretując przepisy
prawa autorskiego.

To o mnie?

[...]
Jeśli dysponujesz nagraniami, których _wykonawcy_ odeszli z tego świata
ponad 70 lat temu, to chyba możesz je śmiało puszczać (choć to wymaga
prawdopodobnie dużo odwagi 8-) )
również na imprezach publicznych _bez_ odprowadzenia tantiemów zarówno
ZAIKSowi jak i ewentualnym spadkobiercom wykonawców tudzież posiadaczy
praw majątkowych. Bo prawa majątkowe w takim wypadku wygasły.

Natomiast interpretacje utworów powstałych w zamierzchłej
przeszłości (np. Bacha) nagrane kilka (<=70) lat temu, w celach
komercyjnych wymagają rozliczenia z ZAIKSem, gdyż prawa majątkowe (i
autorskie w ogóle) do dzieł pochodnych są chronione niezależnie od praw
do oryginału.
[...]
Wykonanie utworu, co do tego prawnicy są zgodni, nie jest dziełem
zależnym (sic!) lecz odrębnym dobrem niematerialnym, chronionym przez
prawa artysty wykonawcy.

Rzeczywiście z tym utworem zależnym namieszałem :-(
Z tego co zrozumiałem zgadzasz się jednak, iż nowe wykonania starych utworów "są chronione niezależnie od praw do oryginału" i wymagają w przypadku publicznego odtwarzania rozliczenia z ZAIKSem? Oraz, że nagrania "których _wykonawcy_ odeszli z tego świata ponad 70 lat temu" można odtwarzać "również na imprezach publicznych _bez_ odprowadzenia tantiemów"?

Ciekawi mnie jednak co w przypadku utworów, które autorzy pozwalają je
wykorzystywać bez odpłat. Mam nadzieję, że w takiej sytuacji ZAIKSowi
płacić już nie trzeba?"

Czy mogę Cię prosić, byś odniósł się również do tego pytania?

W artykule " Muzyka na prywatce jednak za darmo" opublikowanym na stronie
http://mojefinanse.interia.pl/news?inf=700991 ZAIKS wcale nie zapowiada, że
będzie domagał się zapłaty tantiem za korzystanie z utworów/artystycznych
nagrań na prywatkach.

Chyba, nikt temu nie zaprzecza, autor napisał, że "moze chodzic np. o publiczna dyskusje, ktorej punktem wyjscia jest tworczosc Chopina".

Pozdrawiam,
Marek
--
"Ze wzoru na moje życie wyliczę sobie w niebycie nowy los"
Raz, Dwa, Trzy