cc-pl - Re: [Cc-pl] (brak tematu)

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: minus <minus AT free.art.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] (brak tematu)
  • Date: Sun, 13 Nov 2005 01:12:31 +0100

Marek Futrega wrote:

Nie widzisz roznicy pomiedzy udostepnianiem materialow, ktorych koszt kopiowania dzieki internetowi jest bliski zeru (wyzej wymienione), a prowadzeniem darmowych kursow za friko, ktore wymagaja pracy ludzi i sie nie skaluja, a ktorych to niektorzy tu pragneli?

Chyba nie uwazalem, bo nie zauwazylem by ktos to proponowal. Ja osobiscie wyrazilem sie - mam nadzieje - w miare jasno. Mi chodzi o dostep do materialow, ktorych koszt kopiowania jest dzieki internetowi bliski zeru. Dostep do uslug - takich jak egzaminy, przyznawane w ich wyniku uprawnienia i zaswiadczenia, konsultacje indywidualne etc - to sprawa zupelnie inna. Jest dla mnie jasne, ze sa to dobra nieskalowalne, kosztowne i dostep do nich musi byc jakos regulowany. Jest dla mnie jasne, ze tak naprawde sa tu mozliwe tylko dwie strategie: dotowanie przez panstwo i dostep regulowany w sposob demokratyczny (na przyklad poprzez egzaminy wstepne) albo inicjatywy komercyjne, gdzie dostep jest po prostu sprzedawany. W obydwu przypadkach nie ma potrzeby, by zamykac dostep do samych materialow edukacyjnych. A z tym wlasnie mamy do czynienia. Fakt ten - w pewnej mierze zozumialy w przypadku przedsiewziec komercyjnych kierujacych sie zasada maksymalizacji zysku, jest zrozumialy. W przypadku utrzymywanego za nasze wspolne pieniadze uniwersytetu, instytucji publicznej ktora w swoim dzialaniu powinna sie kierowac pewnymi scisle okreslonymi idealami dostepu do wiedzy, dbac o pozytek publiczny i przestrzegac akademickiej tradycji zrozumialy nie jest.
Zawsze myslalem ze z przekonan jestem liberalnym demokrata, ciesze sie ze wreszcie wyprowadziliscie mnie z bledu.

Marudzenie o tym, ze CC jest promowane w "zamkniety sposob" to niedorzecznosc. Jesli beda chcieli powiedziec w TV o CC, to tez zle? Albo w gazecie/magazynie napisac? Albo w ksiazce, ktora nie bedzie na CC? Albo na konferencji, na ktorej wstep bedzie platny?

Naprawde nie widzisz pewnej zasadniczej roznicy pomiedzy uniwersytetem a mediami?

pozdrawiam
Jaroslaw Lipszyc