cc-pl - Re: [Cc-pl] CC na UW

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Skarbimir Kwiatkowski <skarb AT umk.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] CC na UW
  • Date: Thu, 27 Sep 2012 08:07:05 +0200

W dniu 27 września 2012 01:52 użytkownik Tomasz Ganicz
<polimerek AT gmail.com> napisał:

> Człowiek ma wybór wybrania licencji tak czy siak. Tutaj podejrzewam
> chodzi o to, że są zapewne plany stworzenia publicznego repozytorium
> tych prac i zgoda na CC-BY jest udzielana w kontekście tego
> repozytorium. Jak zainteresowany nie wyrazi zgody na tę licencję to po
> prostu jego praca nie znajdzie się w publicznym repozytorium
> prowadzonym przez uczelnię a autor pracy może sobie ją udostępniać
> poza tym na takiej licencji na jakiej się mu żywnie podoba.
> [...]

Ściśle biorąc, praca zawsze znajdzie się w repozytorium, ale w
przypadku zgody na CC-BY lub pokazywanie światu na zasadach
dozwolonego użytku będzie dostępna tylko "za pośrednictwem końcówek
systemu informatycznego (terminali) znajdujących się na terenie
Uniwersytetu Warszawskiego" (par. 3 ust.4). Wykorzystanie przepisu o
dozwolonym użytku jako minimalnego standardu dostępności wydaje mi się
znaczącym postępem w stosunku do dotychczas obowiązującej praktyki. Co
ciekawe, ma to dotyczyć również doktoratów bronionych w przeszłości
(par. 4).

W dniu 27 września 2012 07:41 użytkownik Janusz S. Bień
<jsbien AT mimuw.edu.pl> napisał:
> On Wed, 26 Sep 2012 Skarbimir Kwiatkowski <skarb AT umk.pl> wrote:
>

> [...]
>
> Czy dobrze mi się wydaje, że udostępnienie pracy w bibliotece "po
> staremu" nie stanowiło rozpowszechnienia w sensie prawa autorskiego?
> [...]

Chyba jednak dawniej też można było mówić o rozpowszechnieniu w zn.
ustawy o pr. autorskim. Zgodnie z art. 6 utworem rozpowszechnionym
jest utwór, który za zezwoleniem twórcy został w jakikolwiek sposób
udostępniony publicznie. Krótko, bo krótko ale doktorat w bibliotece
był publicznie dostępny. I to za zgodą autora, podobnie jak na gruncie
nowego zarządzenia rektora UW (brak zgody jest możliwy, ale pociągałby
za sobą brak możliwości obrony). Nie ma więc tu moim zdaniem
rewolucyjnej zmiany.

SK