cc-pl - Re: [Cc-pl] CC na UW

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Skarbimir Kwiatkowski <skarb AT umk.pl>
  • To: jsbien AT mimuw.edu.pl, Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] CC na UW
  • Date: Wed, 26 Sep 2012 15:03:50 +0200

W dniu 26 września 2012 13:53 użytkownik Janusz S. Bień
<jsbien AT mimuw.edu.pl> napisał:

> Pewne fragmenty tego zarządzenia
>

> http://www.senat.uw.edu.pl/files/Rektor_podpisal_2012/zarz_35_repozytorium.pdf
>
> budzą moje wątpliwości, ale może jestem przewrażliwiony...

Cierpię chyba na podobny rodzaj przewrażliwienia, ale obawiam się, że
z punktu widzenia obowiązujących przepisów zarządzenie Senatu UW
byłoby trudne do podważenia. Widać w nim nawet chęć wykorzystania
istniejących możliwości - co najmniej 10 dni publicznego dostępu dla _
wszystkich_, a potem, jeśli autor nie wyrazi zgody na więcej,
przynajmniej dostęp na zasadzie dozwolonego użytku z wszystkich (?)
komputerów UW.

O ile mogę oceniać na podstawie dość wyrywkowych wiadomości, jakie do
mnie niekiedy docierają, problemem jest nie tylko litera prawa, ale
też pewien opór wśród pracowników uczelni i doktorantów. Część może
liczy na korzyści wynikające z publikacji w bardziej prestiżowych
miejscach, niektórzy ponoć niezbyt palą się do prezentowania owoców
swojej pracy, a prawo autorskie, wiadomo, rzecz święta.

Podobna zasada, jak w zarządzeniu UW, tzn. publiczny dostęp tylko za
wyraźną zgodą doktoranta, obowiązuje już na UAM (repozytorium AMUR), u
nas raczej będzie podobnie.

Być może rozwiązaniem problemu na przyszłość mogłyby być zawierane
zawczasu kontrakty opierające się na zdrowej zasadzie: jeśli chcesz
korzystać z ofiarności podatnika reprezentowanego przez uczelnię, to
musisz zobowiązać się do publicznego udostępnienia wyników.

Pozdrawiam,

SK