cc-pl - Re: [Cc-pl] CC na UW

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: jsbien AT mimuw.edu.pl (Janusz S. Bień)
  • To: skarb AT umk.pl
  • Cc: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] CC na UW
  • Date: Thu, 27 Sep 2012 07:41:58 +0200

On Wed, 26 Sep 2012 Skarbimir Kwiatkowski <skarb AT umk.pl> wrote:

[...]

> Oczywiście, swoboda rektora przy ustalaniu reguł udostępniania
> doktoratów w repozytorium jest ograniczona obowiązującymi przepisami
> prawa, w tym pr. autorskiego, ale też w zarządzeniu widać usilne
> starania, żeby tych granic nie przekraczać, zarówno jeśli chodzi o
> publiczne, dziesięciodniowe udostępnienie doktoratu przed obroną, jak
> i późniejszą ograniczoną dostępność w przypadku braku ochoty autora na
> coś więcej.

Czy dobrze mi się wydaje, że udostępnienie pracy w bibliotece "po
staremu" nie stanowiło rozpowszechnienia w sensie prawa autorskiego?

Jeśli tak, to punkt b) oświadczenia zawiera zgodę na to, że publikacja
nierozpowszechniona staje się rozpowszechnioną z wszystkimi tego
konsekwencjami. Czy taka zgoda autora może nie być dobrowolna?

[...]

> To rzeczywiście niezbyt rozsądne, bo co by szkodziło dać człowiekowi
> swobodę wyboru wariantu licencji CC albo nawet innej? Może kryje się
> za tym intencja maksymalnego uproszczenia? Nie wiem. Dopóki jednak
> autorowi pozostawia się możliwość odrzucenia licencji CC-BY (a także
> punktów c i d), nie ma chyba podstaw do kwestionowania legalności
> załącznika zarządzenia.

Do tego fragmentu formalnych zastrzeżeń nie mam.

Pozdrawiam

JSB

--
,
Prof. dr hab. Janusz S. Bien - Uniwersytet Warszawski (Katedra Lingwistyki