cc-pl - Re: [Cc-pl] wiadomości sejmowe stanowią informację publiczną

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Tomasz Ganicz" <polimerek AT gmail.com>
  • To: "Creative Commons Polska" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] wiadomości sejmowe stanowią informację publiczną
  • Date: Mon, 15 Oct 2007 23:49:08 +0200

15-10-07, Jan Winczorek <Jan.Winczorek AT aster.pl> napisał(a):

> Alku,
>
> Art. 4. uopaipp mówi:
>
> Nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego:
> 1) akty normatywne lub ich urzędowe projekty,
> 2) urzędowe dokumenty, materiały, znaki i symbole,
> 3) opublikowane opisy patentowe lub ochronne,
> 4) proste informacje prasowe.
>
> Jeżeli więc informacja publiczna jest zawarta w materiałach,
> dokumentach, znakach i symbolach urzędowych (a trudno pomyśleć, żeby
> było inaczej) to nie stanowi przedmiotu pa.

Są takie rodzaje informacji publicznej, która jednak nie podpadają pod
wyżej wymienione punkty, albo powiedzmy, mimo że są one udostępnione
przez organ państwowy nie ma jasności czy są to informacje publiczne -
czy też materiały autorskie wykonane na zlecenie tych organów. Np: o
ile ustawy i ich projekty podpadają pod punkt 1) to jednak co z np:
komentarzami na temat ustaw publikowanym jako półoficjalna opinia
jakiegoś urzędnika?

Albo np: takiego coś:

http://www.prezydent.pl/x.node?id=14043113

Jest to tekst autorski Lecha Kaczyńskiego - wypowiedziany wprawdzie
jako oficjalne wystąpienie Prezydenta RP - ale nie jest to akt
normatywny czy urzędowy dokument - lecz twórczość osobista.

Podobny problem jest z relacjami publikowanymi na stronach organów
państwa i samorządów - relacja nie jest prostą informacją prasową i
nie jest też aktem normatywnym ani urzędowym dokumentem.

W prawie Stanów Zjednoczonych jest to zrobione prosto - jest tam
zasada, że wszystko co jest robione na zlecenie organów tego państwa i
opłacane przez te organy z pieniędzy podatników jest z urzędu w
domenie publicznej. Dzięki temu np: wszystkie mowy prezydenta USA są
automatycznie w domenie publicznej. W Polsce jednak brakuje takiej
regulacji. Mowy prezydenta RP podlegają, jak każda twórczość prawu
autorskiemu, więc nie można będzie ich np: opublikować bez jego zgody
w przyszłości.

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.poli.toya.net.pl