cc-pl - Re: [Cc-pl] wiadomości sejmowe stanowią informację publiczną

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Jan Winczorek <Jan.Winczorek AT aster.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] wiadomości sejmowe stanowią informację publiczną
  • Date: Mon, 15 Oct 2007 23:38:16 +0200

Dnia 15-10-2007, pon o godzinie 23:01 +0200, Alek Tarkowski napisał(a):

> no dobrze, ale np. Piotr Waglowski (linkuje na wiki CC do jego tekstu)
> ma watpliwosci co do zdjec poslow - czy mozna je uznac za materialy
> urzedowe? rozumiem, ze problem po czesci wynika z tego, ze nie jest
> jasna definicja dokumentow / materialow urzedowych.
>
> rozumiem tez, ze na nasze potrzeby mozemy zalozyc, ze materialy sejmu sa
> materialami urzedowymi - w zwiazku z tym zapis ograniczajacy ich
> wykorzystanie jest sprzeczny z ustawa. mysle, ze to powinno byc podstawa
> pisma, ktore chcialbym wystosowac do Sejmu.

Ja bym sądził, że materiałem urzędowym jest materiał wyprodukowany przez
urząd w ramach jego urzędowej działalności (jak głupio by to nie
brzmiało). Więc jeśli robienie zdjęć posłom jest elementem urzędowej
działalności Kancelarii Sejmu, jej zadań, to zdjęcia te nie podlegają
pa. (Rozważmy analogię z policjantem robiącym zdjęcia zwłok w miejscu
morderstwa)

Teraz - z art. 199 Regulaminu Sejmu wynika, że zadaniem Kancelarii jest
stwarzanie posłom warunków do wykonywaniu mandatu posła oraz
udostępnianie informacji publicznej. Albo więc uznamy, że publikacja
zdjęcia jest stwarzaniem warunków do wykonywaniu mandatu (bo obywatele
muszą wiedzieć jak wygląda ich poseł) albo jest udostępnieniem
informacji publicznej (bo obywatele muszą wiedzieć jak wygląda ich
poseł). Zarówno w pierwszym jak i drugim przypadku jest to urzędowa
działalność KS, ergo zdjęcia nie podlegają pa.

Bym nawet poszedł dalej: materiałami urzędowymi, nieobjętymi pa od
chwili nabycia praw przez Kancelarię i w takim zakresie, są wszelkie
ekspertyzy, opinie, analizy itp. zamówione przez tą instytucję, i w
ogóle wszystko, co ona posiada/wytworzyła w ramach swojej działalności,
niezależnie od tego, czy jest to informacja publiczna, czy nie.

Zresztą ratio legis art. 4 uopaipp jest jasne: takie materiały są
produkowane ze środków publicznych i dla celów publicznych, więc
dlaczego dostęp do nich miałby być reglamentowany ? Ruch KS, opisany
przez Vaglę jest próbą prywatnoprawnego ograniczania praw
publicznoprawnych tj. ominięcia ustawy o informacji publicznej...

--
Jan Winczorek <Jan.Winczorek AT aster.pl>