Sympa Menu

cc-se - Re: [Cc-se] FAQ:n - kommentarer

cc-se AT lists.ibiblio.org

Subject: development of iCommons Sweden licenses

  • From: Karl Jonsson <kj AT cyberlaw.se>
  • To: Peter Brink <peter.brink AT brinkdata.se>
  • Cc: "cc-se AT lists.ibiblio.org" <cc-se AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-se] FAQ:n - kommentarer
  • Date: Wed, 09 Nov 2005 21:00:14 +0100

Peter Brink wrote:
> Läste just igenom de inkomna översättningarna till svenska av FAQ:n, bra
> jobb så långt av alla!

Bra! Jag har inte haft tid att titta på dem men jag tror säkert att det
behövs.

> En sak slog mig dock och det gäller hur man ska gå tillväga när man
> använder en Creative Commons licens för verk som inte publiceras online.
> Jag hoppas fö. att det är OK att ta upp detta på listan? Jag tycker
> (uppenbarligen) att det är det :-)
>
> Frågan i FAQ:en är: Kan jag använda en Creative Commons licens för verk
> som inte publiceras online?
>
> Svaret är översatt till: Ja. För verk som inte publiceras online måste
> du först välja en Creative Commons licens och sedan märka verket med en

Aargh! SÄR SKRIVNING! Och det är jag själv som är skyldig. "Creative
Commons-licens" heter det naturligtvis.

> [...]
> licensnamn här] licens. Licenstexten finns tillgänglig på [URL] eller
> genom att skriva till Creative Commons, 543 Howard Street, 5th Floor,
> San Francisco, California, 94105, USA"
>
> Inget fel på översättningen, men instruktionen får anses otillräcklig
> vad gäller svenska förhållanden. Huvudregeln i Sverige är ju att ett
> avtalsvillkor måste vara känt av motparten före avtalsslutet för att
> kunna bli del av avtalet. Det vore vettigt tycker jag att i FAQ
> rekommendera att bifoga hela licenstexten med ett verk. Mitt förslag är

Nja . . . jag håller med om att det är mycket bättre att att
rekommendera att folk skickar med hela licenstexten. Mathias, hur var
vårt uppdrag? Vill de ha en ren översättning? Jag kan tänka mig att vi
skriver en (svensk) FAQ till efter hand i så fall.

Vad gäller avtalets giltighet så är det väl iofs OK att hänvisa till
standardvilkor. Dessutom inskränker ju licensen inte några rättigheter
utan den ger ytterligare rättigheter, ibland på vissa villkor. Därmed är
det väl inget större problem om licensavtal inte skulle anses slutet?
Den som vill utnyttja dessa rättigheter får ju se till att skaffa sig en
licens.

/Kalle

Archive powered by MHonArc 2.6.24.

Top of Page