Sympa Menu

cc-se - Re: [Cc-se] Uppdaterat CC Sverige

cc-se AT lists.ibiblio.org

Subject: development of iCommons Sweden licenses

  • From: Peter Brink <peter.brink AT brinkdata.se>
  • To: "cc-se AT lists.ibiblio.org" <cc-se AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-se] Uppdaterat CC Sverige
  • Date: Sat, 11 Jun 2005 19:30:19 +0200

Mathias Klang skrev:
Hej,
Här kommer (före deadline!) den nya licenstexten. Vi har bearbetat mycket och hoppas att ni kommer att läsa och kommentera det ni ser. Utgångspunkten i vårt arbete har varit att tänka om licensen genom att utgå från nordisk rätt.

Detta innebär att vi har kunnat ta bort ganska mycket text.

Vi kommer att fortsätta arbeta. Nu måste vi köra översättning & kommentarer. Vi emotser era kommentarer och synpunkter före 28 juni.

Hej,

Jag har ett par förslag på ändringar, de flesta är av språklig natur.

För ändamålet har jag för det första en skapat en pdf fil med det nya förslaget till licenstext där styckena har numrerats, använd gärna denna när ni kommenterar förlaget eftersom det då blir lättare att förstå precis vad som kommenteras. Jag refererar nedan till denna styckes numrering. För det andra så har jag skapat en pdf fil med de ändringar jag föreslår. Ändringarna är markerade med rött, de stycken som påverkas är markerade med svarta streck i marginalen. Den här maillistan har en begränsning på hur stora meddelanden som får skickas (40kb), mina dokument är på sammanlagt ca. 200kb. Därför måste jag hänvisa läsaren till min webb-plats: http://www.rollspelshornan.se/files/CC_BY_NC_SA_SW_draft.pdf och CC_BY_NC_SA_PB_edit.pdf
De word filer som ligger till grund för pdf filerna kan laddas hem från: utkast_svensk_cc_licens.zip

Kommentarer till mina ändrings förslag:
---------------------------------------

Stycke 01: Jag tycker en "en juridisk- eller en advokatbyrå" är
tydligare än "en juridisk- eller advokatbyrå", men det må vara en smaksak.

Stycke 03: Genom att skjuta in "eller 'Verket'" efter "Verket" i början
på första meningen så blir referensen till "Verket" i stycke 05 tydligare.

Stycke 05: Ett "så" har för tydlighetens skull skjutits in i sista
meningen i stycket.

Stycke 23: Bestämmelsen i den andra meningen i stycket, som kan få
ansenliga praktiska konsekvenser för licenstagaren, blir tydligare om
stycke 23 delas i två.

Stycke 36: Ändrat "tex" till "t.ex."

Stycke 39: Korrigerat felstavat "Mekaniska"

Stycke 41: Ändrat "stadgat" till "föreskrivs". Ordet stadgas eller
stadgande används lämpligast endast om sådana regler som står att finna
i författningar. Om regler i avtal är det bättre att använda
"bestämmelse" eller "föreskrift".

Stycke 43: Ändrat "stadganden" till "bestämmelser". Se ovan.

Stycke 47: Man kan fråga sig precis vad som menas med "parternas
ursprungliga intentioner" i stycke 47. Vi har här ett anslutningsavtal,
någon gemensam partsvilja föreligger därmed inte, att då tala om
parternas intentioner framstår som en ren illusion. Jag föreslår att
stycket ändras så som framgår av mitt bifogade dokument.

En del av licensens bestämmelser får väl antas icke vara helt gällande i
Sverige. Man kan t.ex. fråga sig om föreskriften i stycke 43 kan anses
skälig enl. svensk rätt. Påföljden av ett kontraktsbrott måste stå i
proportion till graden av avtalsbrottet. Om licenstagaren begår ett
mindre fel kan det rimligtvis inte leda till att avtalet upphör att gälla.

Även bestämmelsen om att "...ett musikaliskt verk eller en
ljudinspelning skall synkroniseringen med ett filmverk betraktas som ett
Bearbetat Verk..." i stycke 05 ter sig märkligt. Tillägg till ett verk
anses vanligen i Sverige inte vara bearbetningar utan självständiga
verk. Vid en omarbetning av ett litterärt verk till ett musikverk så kan
man t.ex. knappast anse att den s.k. inre formen i det litterära verket
består och framträder i någon upphovsrättslig mening i det musikaliska
verket, m.a.o. så finns det i dessa fall inga rättsliga kopplingar
mellan de två verken. Med bakgrund av detta framstår bestämmelsen i
sista meningen i stycke 05 som främmande för svensk rätt.

/Peter Brink

Archive powered by MHonArc 2.6.24.

Top of Page