cc-pl - Re: [Cc-pl] Nieadekwatność licencji CC do fotografii (w Stanach)?

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Shot (Piotr Szotkowski)" <shot AT hot.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Nieadekwatność licencji CC do fotografii (w Stanach)?
  • Date: Thu, 10 Jan 2008 13:28:59 +0100

mariusz:

> to są warunki licencji CC, warunki na jakich można *darmowo*,
> korzystać z utworow, które ktoś wykonał, moim zdaniem obowiązek
> podania autora utworu, z którego się korzysta nie powoduje
> "nieadekwatnosci licencji CC do fotografii".

Ale nie o tym jest ten artykuł. Artykuł jest o tym, że jak widzę fotkę
na Necie na licencji CC (np. na Flickrze), to jest szansa, że ona nie
jest własnością tej osoby, która tak twierdzi, i że prawowity właściciel
może mnie pozwać na sporą kasę.

Tam jest opisywany taki scenariusz: fotograf robi zdjęcie → jakiś
dzieciak je kradnie i wrzuca na swojego flickra z licencją CC → firma
znajduje tę fotkę na flickrze i umieszcza w swojej reklamie → fotograf
pozywa firmę na sporą kasę i wygrywa.

(Jasne, że akurat samo medium – fotografia – ma tu niewielkie
znaczenie; chodzi bardziej o to, że w przypadku masowości Flickra
i flickr.com/creativecommons w przecięciu z popularnością i łatwością
obsługi, to medium jest najbardziej na takie scenariusze narażone.)

Chodzi po prostu trochę o rozwianie mitu (choć chyba też jednego
z założeń CC), że jeśli widzę coś udostępnione na CC, to mogę to
bezpiecznie wykorzystać (w ramach danej licencji), bez potrzeby kontaktu
z autorem.

> i jeszce o odwolalnosci licencji: licencja CC to nie to samo co utwór
> w domenie publicznej stąd oczywistym jest, że autor może zaprzestać
> udzielania takiej licencji, co zgodnie z warunkami CC ma jednak
> tylko skutek w odniesieniu do podmiotów, ktrre chcialyby skorzystac
> z tej licencji po jej odwołaniu - w odniesieniu do tych co zaczeli
> rozpowszechniac utwor przed data cofniecia licencji CC, cofniecie jest
> bezskuteczne.

Jasne, tylko jak *łatwo* udowodnić, że gdy brałeś tę fotkę z Flickra, to
jeszcze była na licencji CC? Screenshoty? Bo to licencjobiorca to musi
udowodnić, jeśli licencjodawca jest nieuprzejmy/umiarkowanie uczciwy.

> a tym ktorzy chca korzystac z licencji CC do pozyskiwania zdjec
> zalecam robienie tego z glowa i zgodnie z warunkami licencji - albo
> po kontakcie z autorem

Tak, tylko cały problem polega na tym, że (a) nie możesz ufać, że fotka,
którą widzisz, jest faktycznie własnością tego, kto ją na tej licencji
udostępnia, i (b) jedną z idei licencji CC było omienięcie potrzeby
kontaktu użytkownik → autor.

Nie twierdzę, że w licencjach są jakieś luki – jasne, że można pozwać
osobę, która oszukuje tak publikując cudze fotki, ale jest to niezależne
od pozwu, jaki złożył autor dzieła; chodzi głółnie o to, że konkretny
fragment rzeczywistości (flickr.com/creativecommons) wręcz zachęca do
bezrefleksynjego czerpania ze swoich zasobów, a to może być ryzykowne.

-- Shot
--
I'm trying to limit my extremism to every
other day. -- Chris "Saundo" Saunderson