cc-pl - Re: [Cc-pl] wiadomości sejmowe stanowią informację publiczną

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Paweł Lech <pawel.lech AT epf.pl>
  • To: "'Creative Commons Polska'" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] wiadomości sejmowe stanowią informację publiczną
  • Date: Tue, 16 Oct 2007 21:38:56 +0200

Tak sobie obserwuję tę dyskusję dotyczącą rzeczonych materiałów urzędowych i
muszę stwierdzić, że zmierza ona donikąd. Materiałem urzędowym w rozumieniu
art. 4 pkt. 1 pr. aut. jest to, co nie jest dokumentem urzędowym, aktem
normatywnym, projektem aktu normatywnego, znakiem i symbolem urzędowym,
opublikowanym opisem patentowym lub ochronnym ani prostą informacją prasową,
a jednocześnie mogłoby być utworem, gdyby nie to, że jest materiałem
urzędowym. Materiałem urzędowym będzie zatem wszystko co wytworzone zostanie
przez urząd i co byłoby utworem, gdyby nie było materiałem urzędowym. Nikt
nie wie do końca, co jest materiałem urzędowym i prawdopodobnie nigdy się
takiej pewności nie osiągniemy. Można próbować konstruować jakieś definicje,
mniej lub bardziej udane, ale - jak to przy tego rodzaju przypadkach -
problem prędzej czy później się ujawni.

I tak np. SN w wyroku z 26.09.2006 r. uznał, że "materiałem urzędowym będzie
zatem to, co pochodzi od urzędu lub innej instytucji państwowej, bądź
dotyczy sprawy urzędowej, bądź powstało w rezultacie zastosowania procedury
urzędowej." (za materiał uznał pytania na do egz. na prawo jazdy).
Jednocześnie sądy mają problemy z rozróżnieniem dokumentów urzędowych od
materiałów urzędowych, bo raz opinie biegłych zaliczają do materiałów, a raz
do dokumentów. Ale pojawiają się też w nauce prawa głosy krytyczne, czy w
można rzeczywiście traktować opinie biegłych jako materiały tudzież
dokumenty urzędowe. (mowa rzecz jasna o opiniach sporządzanych w
postępowaniach sądowych i administracyjnych).

Moim zdaniem jedynym sposobem, żeby się ostatecznie przekonać, czy coś jest
czy nie materiałem urzędowym, to zacząć z tego w jakiś sposób korzystać,
poczekać na pozew od urzędu i przeprowadzić proces sądowy. Ostateczny wyrok
sądu rozstrzygnie problem, ale oczywiście tylko w odniesieniu do konkretnego
materiału.