cc-pl - [Cc-pl] od odt do cnet

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Rafał Próchniak <burlap AT poczta.onet.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: [Cc-pl] od odt do cnet
  • Date: Tue, 08 Nov 2005 23:48:03 +0100

Witam!

(Tak do kilku dzisiejszych wątków).

Wydaje mi się, że przypadkowa dyskusja o ODT jest trochę na temat:
wzorce niezrozumienia dla wolnego oprogramowania/ otwartych formatów/
licencji CC są podobne.

Poza tym, uprzedzenia dotyczące wolnego oprogramowania mogą się łatwo
przenieść na inne "otwarte" projekty. Czy chcemy, czy nie, na linuksa
niektórzy reagują alergicznie i mówiąc np. o "współpracy podobnej do
projektów wolnego oprogramowania" można się nieźle wkopać.

Rozwiązaniem nie jest oczywiście przemilczanie związków (ideologicznych,
organizacyjnych, prawnych - do wyboru) z wolnym oprogramowaniem, ale
polepszenie postrzegania wolnego oprogramowania (jeśli z Ubuntu kojarzy
się "wieczna darmowość" to znaczy, że projekt ten poniósł klęskę).

Dwie takie scenki:

Konferencja prasowa w urzędzie miasta we Wrocławiu (projekt pośrednio
promuje CC, jest szansa, że będzie to robić bardziej bezpośrednio,
zależy od odzewu), obecne prawie wszystkie lokalne media. Tłumaczymy
ideę współpracy (peer-production, jak kto woli), otwartość licencji.
Pomijam to, że dziennikarze zaczynają od atakowania władz miasta, że
popierają one ochotników zamiast zatrudnić więcej urzędników, ale gdy
staramy się znaleźć przykład współpracy, pada hasło Wikipedia. I zaraz
większość dziennikarzy mówi, że przecież tam jedna osoba zatwierdza
wszystkie artykuły. A licencje CC to "sposób na obejście istniejących
przepisów".

Wykład Charlesa Nessona na wydziale prawa UWr, gdy jest mowa o CC,
Nesson pyta, czy ktoś o tym słyszał. Ze trzy ręce w górze na około 80
osób, które przyszły na wykład pod tytułem "IP Imperialism". (Napster
wypadł zresztą równie słabo, bittorrent jeszcze gorzej, ogólnie wiedza o
internecie i prawie autorskim wśród studentów prawa nędzna).

Więcej AKCJI tak, ale więcej akcji informacyjnej (czyli zapewne
teoria).

Ostatnio biorąc udział w projekcie, który ma uświadomić doktorantom, że
wkrótce będą bezrobotnymi doktorami, trafiam w kółko na bariery w
zrozumieniu różnych prostych rzeczy (wśród doktorantów, żeby nie było
wątpliwości). I wszystko jedno, czy są to otwarte formaty, wolne
oprogramowanie, czy CC. Takie wyrażenia jak "komputer", "internet" czy
"prawo autorskie" działają totalnie zniechęcająco. "Tak, słyszałem, ale
dziś ładna pogoda".

Tłumaczenie tekstu z CNET, albo właściwie przepisanie go od nowa, ma
taki sens, że oto był tekst, który mogliśmy sobie dzięki licencji CC
napisać po swojemu. Ale kto przetłumaczy teksty, do których się odnosi?
Kto uzyska zgodę Dvoraka na przetłumaczenie jego tekstu? Nie mówiąc o
tym, że pierwsze zdanie zniechęci praktycznie każdego, kto o tym jeszcze
nie słyszał.

Z drugiej strony jest to dobry tekst informacyjny, czyli mógłby się
przydać. Ale przydałby się najbardziej, gdyby zamieściła go duża gazeta,
popularny portal, telewizja.

Nigdy nie sądziłem, że przyjdzie mi zostać pozytywistą, ale wychodzi mi,
że najlepiej jest działać sobie od podstaw, w sposób jak najlepiej
dostosowany do środowiska, w którym się przebywa. Czyli: jeśli ktoś chce
robić akcje spektakularne, trafi do osób, do których trafiają
spektakularne akcje. Ktoś, kto opisze teorię, trafi, i tak dalej...

Rafał

  • [Cc-pl] od odt do cnet, Rafał Próchniak, 11/08/2005