cc-pl - Re: [Cc-pl] Ad Siewicz :)

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "z.a.kaleta" <sanskryt AT op.pl>
  • To: cezos <cezos AT tutaj.com.pl>, Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Cc:
  • Subject: Re: [Cc-pl] Ad Siewicz :)
  • Date: Mon, 16 May 2005 10:58:31 +0200

Dnia niedziela, 15 maja 2005 18:20, cezos napisał:
> Hello cc-pl,
>
> Alez ja wlasnie o to probuje wywazac otwarte drzwi do lasu z
> Lessigiem, że licencji tych jest zbyt dużo i są zbyt skomplikowane.
> Probuje dojśc dlaczego tak jest i przyznam, że argumentacja Lessiga,
> że w ten sposób chce on zadowolić wszystkich nie bardzo do mnie
> trafia.
> Kto chce zadowolić wszystkich często nie zadawala nikogo.
> A Creative Copyright, który jest bardziej sam w sobie złożony od
> Copyrightu też chyba niewielu przekona :(
Problem praw autorskich i licencji to jeden z bardziej skomplikowanych
działów
prawa stosowanego. Jeżeli szukamy czegoś innego niż pełne przeniesienie praw
na profesjonalnego wydawcę to istnieje multum możliwych licencji. Sposób
zapisu pewnych pojęć w ich treści może mieć niespodziewany efekt w postaci
tego, że będą oznaczać coś innego niż autor sobie wymarzył przekazując
odbiorcy więcej praw lub na inne okresy niż autor w swoim samozadowoleniu
zamierzał.
Są to też problemy nowe bo dopiero od niedawna można na prawach autorskich
dużo zarobić choć zawsze wymaga to włożenia dużych pieniędzy w promocję tzw.
dzieła.
Rozwiązaniem dla nie mających kapitału są właśnie licencje CC, które
spokojnie
można traktować jako środki marketingowe i "poświęcanie" części prac przez
autora tak by wyrobić sobie nazwisko i potem móc dyktować warunki na kilku
komercyjnie ciekawych polach eksploatacji.
Jeżeli ktoś walczy o wolność i chce prostoty to pozostaje mu GPL lub podobne
pełen anarchizm (jako ideologia) ale nie każdy na to się zdecyduje jeżeli
uważa swój utwór za zamkniętą całość a nie jedynie jeden z wielu możliwych
projektów lub draftów.

> Co do kwestii jaką licencją opatrzyłem Creative Collective, to
> proszę mi wybaczyć, ale mam chyba prawo do opatrywania go dowolną
> licencją :) Powiedzmy, że wybrałem najmniejsze zło...
No i dobrze każdy sam odpowiada za swoje wybory i oświadczenia.

> Cofam małego Jasia - to było zbyt emocjonalne, przyznaję.
> Friends?
Nie lepiej przeczytać jeszcze raz co się przeczytało przed wysłaniem?
--
z.a.kaleta (sanskryt), registered Linux User #279350

--
z.a.kaleta (sanskryt), registered Linux User #279350