cc-pl - Re: [Cc-pl] uzycie niekomercyjne a przychody z reklam

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Piotr Barczak" <piotr AT barczak.pl>
  • To: "'Creative Commons Polska'" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] uzycie niekomercyjne a przychody z reklam
  • Date: Tue, 10 Mar 2009 16:14:08 +0100

Dokładnie tak. W praktyce licencja NC nadaje się do umieszczania objętych
nią utworów lub ich remiksów (opracowań) na własnych serwerach i
wykorzystywania na bezpłatnych setach. Każde inne korzystanie wiąże się z
udzieleniem licencji podmiotowi prowadzącemu działalność komercyjną.

Zgodnie z licencją 2.5 " Licencjobiorca nie może wykonywać żadnych
udzielonych w punkcie IV. Licencji uprawnień w jakikolwiek sposób, który
skierowany jest na uzyskanie korzyści majątkowej lub pieniężnego
wynagrodzenia."

Jeśli więc wrzucę na YT swój remiks, to udzielam YT licencji na
zwielokrotnienie i "komunikację". YT jest podmiotem wykonującym uzyskane
uprawnienia w sposób skierowany na uzyskanie korzyści majątkowej (reklamy).
Jeśli więc licencja na utwór pierwotny miała warunek NC, to z chwilą
umieszczenia na YT tracę licencję (w całości), bo wykonałem uprawnienie
udzielone w licencji w sposób skierowany na osiągnięcie korzyści majątkowej
przez YT a umowa nie mówi, że chodzi o korzyść uzyskiwaną osobiście.

Oczywiście to samo dotyczy myspace. O last.fm z Artist Royalty Program nawet
nie wspominam.

To jest mój największy problem z licencjami CC - automatyczne wygaśnięcie,
do którego dochodzi przez nieświadome naruszenie któregoś z jej postanowień,
choćby w tak absurdalny sposób jak umieszczenie nagrania na myspace.

pb