cc-pl - Re: [Cc-pl] uzycie niekomercyjne a przychody z reklam

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: minus <minus AT free.art.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] uzycie niekomercyjne a przychody z reklam
  • Date: Tue, 10 Mar 2009 12:09:48 +0100

Alek,

mialem kiedys dluga dyskusje z Arashem Bisellem na temat licencji
niekomercyjnej, w ktorej na moje argumenty dotyczace problemow
dystrybucyjnych odpowiadal wlasnie "A skad wiesz, ze licencja NC tego
zakazuje? My nie wiemy jak ona dziala."

Problem w tym, ze moim zdaniem sytuacja w ktorej oficjalne stanowisko CC
jest takie, ze licencja jest niejasna, jej znaczenie nie jest okreslone,
innymi slowy, od samego poczatku strony kontraktu NIE WIEDZA na co sie
umawiaja, to mamy do czynienia z dwiema mozliwosciami:

1. licencja NC nie nadaje sie do uzytku, bo nie okresla jasno warunkow
umowy

2. licencja NC jest jasna, ale jej zapisy tak malo komfortowe, ze lepiej
o tym nie mowic wprost i ich nie przestrzegac

Moim zdaniem licencja mamy do czynienia z ta druga sytuacja: zakazana
jest jakakolwiek wymiana monetarna, i zamieszczanie utworow na
licencjach NC na stronach zamieszczajacych linki reklamowe (metacafe,
youtube etc.) jest zakazane. Poniewaz ten wymog jest potwornie
niewygodny dla ktorejkolwiek ze stron - tworcow, odbiorcow, operatorow
serwisow - to sie go w ogole nie przestrzega.

pozdrawiam
Lipszyc