cc-pl - Re: [Cc-pl] Stare filmy a prawo światowe

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Michał Trowski" <michal.trowski AT gmail.com>
  • To: "Creative Commons Polska" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Stare filmy a prawo światowe
  • Date: Wed, 12 Mar 2008 15:48:41 +0100

Witam,

Akapit pierwszy jest krótką próbą opisania zasad rządzących długością
obowiązywania praw autorskich w stosunkach międzynarodowych. Zabrałem
głos, gdyż właśnie skończyłem pisac opinię na ten temat.
W akapicie drugim jest mowa o tym, ze po ustaleniu, iz dany film
znajduje sie już w public domain, kontakt z organizacjami zbiorowego
zarządzania prawami autorskimi jest już niepotrzebny.

Co do pytania Alka - prawa autorskie do filmu wygasają do utworu jako
całości, czyli 70 lat po śmierci ostatniego z kręgu osób wymienionych
w Ustawie.
Prawa pokrewne do fonogramu i artystycznego wykonania wygasają
wcześniej, bo już po upływie 50 lat od ustalenia.
Natomiast długość obowiązywania prawa autorskiego do, na przykład
scenariusza lub muzyki, jako utworu osobnego jest zupełnie niezależny
od czasu ochrony prawa autorskiego do filmu.

pozdrawiam

mT

Witam,

Przy okazji chetnie sie dowiem - kiedy wygasaja prawa autorskie do filmu
- rozumiem, ze z chwila uplyniecia odpowiedniego czasu od smierci
okreslonych wspoltworcow. Ale ktorych? Czy tez czastkowo wygasaja rozne
prawa (np. osobno scenarzysty, osobno aktorow za wykonanie, itp.)? Bede
wdzieczny za wyjasnienia.

Pozdrowienia,

Alek Tarkowski