cc-pl - [Cc-pl] Stare filmy a prawo światowe

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Paweł Leszczyński <pfelix AT o2.pl>
  • To: "Creative Commons Polska" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: [Cc-pl] Stare filmy a prawo światowe
  • Date: Wed, 12 Mar 2008 09:08:15 +0100

Witam serdecznie,

Potrzebuję porady prawnej.

Niemy film Nosferatu w USA znajduje się w domenie publicznej. W Europie jest
chroniony przestarzałym prawem autorskim (jak z resztą znaczna większość
starych filmów). Z różnych względów otrzymanie licencji na dystrybucję
takiego filmu jest niezwykle trudne.

Mam przygotowane własne opracowanie kopii Nosferatu ze współczesną muzyką
(coś naprawdę na najwyższym poziomie artystycznym - jak ktoś jest bardzo
zainteresowany, mogę pokazać próbkę, tylko transfer na serwerze mi padł w
tym miesiącu :-). Myślałem nad tym, żeby dystrybuować film w sposób podobny
jak NIN swoją płytę, to znaczy udostępnić go na amerykańskim serwerze za
darmo przykładowo w formacie avi, za parę złotych zrobić wersję self-made z
okładką w jakości DVD, a w wyższej cenie egzemplarze specjalne. Poza tym
dobrowolne datki na projekt (wydanie kolejnych filmów w podobnej konwencji).
Planowałbym również współpracę z tłumaczami z całego świata, którzy
przygotowaliby włane tłumaczenie do tej wersji filmu.

Nie wiem jednak, czy mogę coś takiego zrobić. Czy mogę 1) umieścić taki film
na serwerze amerykańskim i spokojnie go reklamować, 2) umieścić przejście ze
strony z polskiej domeny, 3) jednak w jakiś sposób pobierać opłaty /
odbierać datki przez polskie konto. Mogłem też nie pomyśleć o niektórych
aspektch przedsięwzięcia. Dodam jeszcze, że mam firmę, która działa prawie
normalnie pod Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości.

Nie wiem też, czy prawo USA nie każe mi podpisywać jakichś umów z zespołem
polskim przez ichnią agencję zajmującą się ochroną praw autorskich, ponadto
niespecjalnie znam się na prawie USA. Oczywiście poza USA możeby chyba mówić
o jakimkolwiek państwie, gdzie prawo autorskie nie jest tak restrykcyjne jak
w Europie. Może najlepszym wyjściem byłoby zrobienie mirrorów na całym
świecie?

Będę szalenie wdzięczny za pomoc.

pozdrawiam -
Paweł Leszczyński