cc-pl - Re: [Cc-pl] status prawny informacji sejmowych

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] status prawny informacji sejmowych
  • Date: 11 Oct 2007 13:37:52 +0200

> Czy tez moze nie widzicie za bardzo,
> jak ta sprawa sie zajac?

Jak ktoś śledzi moje komentarze u VaGli, to wie, że marzy mi się taka
otwarta platforma publikowania informacji publicznej, a w szczególności
aktów prawnych oraz projektów tych aktów. Marzy mi się też prowadzenie
konsultacji publicznych na takim (swego rodzaju) wiki.

Strony sejmowe realizują ten postulat tylko częściowo - można tam na
przykład prześledzić drogę legislacyjną ustawy, a nawet dyskusje na temat
projektu, ale nie ma na przykład stenogramów z posiedzeń podkomisji. Część
materiałów publikowana jest w zabezpieczonych PDF, a mogłyby być przecież
wrzucane w poprawnym HTML, o możliwości komentowania nie wspominając.

Wobec tego, zakaz komercyjnego korzystania z tych stron jest moim zdaniem
wierzchołkiem góry lodowej. Jest on oczywiście nieuzasadniony, a może nawet
pozbawiony podstawy prawnej (z uwagi na przepisy prawa autorskiego, o
dostępie do informacji publicznej). Stoi w sprzeczności z dyrektywą w
sprawie ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego (2003/98/EC).

Przyznam, że poza propozycją pisania jakiś petycji nie mam pomysłu na
spowodowanie, żeby dysponenci informacji publicznej zaczęli wreszcie się nią
dzielić...

Być może dałoby się sformułować całościowy projekt takiego mechanizmu, jak
opisałem powyżej, coś na kształt Białej Księgi Nowego BIP, a może nawet we
współpracy z jej autorami. Byłby tam nie tylko postulat zniesienia
bezpodstawnego zakazu komercyjnego wykorzystania, ale również wprowadzenia
mechanizmu opartego na otwartych standardach i otwartym dostępie do
informacji.

Krzysiek

Bedac w toalecie korzystala z ...

>>> http://link.interia.pl/f1c11