cc-pl - Re: [Cc-pl] Artykulik o tzw. "piractwie"

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Alek Tarkowski <alek AT creativecommons.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Artykulik o tzw. "piractwie"
  • Date: Sun, 15 Apr 2007 13:33:42 +0200

witajcie,

Tekst porusza kilka ciekawych problemow - jednak
wydaje mi sie, ze troche omija kwestie "piractwa", ktore Partia Piratow
popiera - skupiajac sie na tlumaczeniu zasad dozwolonego uzytku,
nieprawosci obecnego systemu czy wspieraniu wolnego oprogramowania i
standardow (zastanawiam sie, czemu z listy wypadly wolne tresci...).
Zabraklo mi wyartykulowania wprost powodow, dla ktorych "piractwo" jest
w porzadku. Bo osobiscie choc mam wiele watpliwosci do mainstreamowego
ujecia kwestii skutkow masowego kopiowania tresci bez zgody autora, to - co chyba oczywiste - preferuje podejscia starajace sie uwzglednic tworcow w dyskusji. Bo Partie Piratow to dla mnie dziwna forma ruchu
konsumenckiego - tymczasem wydaje mi sie, ze warunki uczestnictwa w
kulturze powinni ustalac razem tworcy i odbiorcy, szczegolnie, ze te
kategorie sie zacieraja. Ogolnie jest dla mnie zastanawiajace, ze tworcy
nie wyrazaja wprost poparcia dla PP (moze sie myle). A ze spotkania ze
zwiazanym ze szwedzka PP Pirat Byran (takiego pirackiego think tanku)
odnioslem wrazenie, ze o ile oferuja fantastyczna analize stanu rzeczy,
to nie posiadaja (sami sie do tego przyznali) wizji rozwiazania obecnej
sytuacji.

Blazej Kaczorowski niestety myli sie co do faktow, piszac - bardzo
zdecydowanie - ze
"Do lipca 2006 r. w Polsce nie istniała ŻADNA organizacja, partia czy
też instytucja, która opowiadałaby się za zmianami prawa autorskiego na
korzyść twórców (nie wydawców) i ich odbiorców."
ISOC RWO zajmuje sie tego rodzaju sprawami od kilku (nie wiem dokladnie
ilu) lat, CC dziala od kwietnia 2005 - a w lipcu 2006 niewiele sie
zmienilo, bo moim zdaniem istnienie jakiejkolwiek organizacji w stanie
zalazkowym nie stanowi jakiegokolwiek przelomu. Ogolnie wydaje mi sie,
ze lepsza strategia dla wszystkich uczestnikow ruchu wolnej kultury jest
pokazywanie roznorodnosci dzialan i istnienia szeregu podmiotow
zaangazowanych, zamiast na sile kreowac sie jako organizacja pierwsza i
jedyna.

Ciekaw jestem Waszych opinii dotyczacych PP i CC - czesto zastanawiam
sie, ktora strategia jest skuteczniejsza, oraz na ile sie uzupelniamy, a
na ile mowimy jednak innymi jezykami? Osobiscie uwazam, ze Partie
Piratow swietnie spisuja sie medialnie, ale jako autentyczne partia -
jak pokazaly wybory we Szwecji - juz nie.

Jeszcze dodam, ze opisywanie Lessiga wylacznie jako "guru piratow", bez
odwolania sie do jego dzialan w CC (jak to ostatnio uczynila Gazeta
Wyborcza w tekscie o Partii Piratow) wydaje mi sie nie calkiem na miejscu.

pozdrowienia,

Alek Tarkowski

--
koordynator / public lead