cc-pl - [Cc-pl] Odp: czy artysta produkuje ???

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "Jakub Mrozowski" <phibro AT wp.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: [Cc-pl] Odp: czy artysta produkuje ???
  • Date: Fri, 17 Nov 2006 21:42:18 +0100

Dnia 17-11-2006 o godz. 20:05 Seweryn Siewert napisał(a):

> o ile wiem, to proces tworczy nie jest procesem WYtworczym. dzieło
> zawsze ma
> zawsze ma
> jakiś cel; ZAWSZE DZIAŁA NA PODŚWIADOMOŚĆ ODBIORCY!, czy to ksztaltując
> jego
> jego
> moralność czy to wyznaczając wzorce estetyczne. Traktowanie sztuki jako
> produktu całkowicie pozbawia ją metafizyki. Taka sztuka jest bublem.

Chyba mylisz dwie rzeczy. Sztuka z jednej strony pobudza, rozwija, zmusza do
myślenia (takie ma założenia) a z drugiej strony to źródło zarobku - żeby
stworzyć piosenkę cz napisać książkę trzeba w to włożyć dużo pracy, czasem
pieniędzy, no i poświęcić czas. Więc za pracę płacisz, a jeżeli wartości Ci
nie odpowiadają - nie kupisz więcej tego autora, możesz go skrytykować,
możesz napisać miażdżącą recenzję, w której się wypowiesz co do jego sztuki,
ale nie możesz powiedzieć, że jeżeli coś
kosztuje, od razu jest bublem. Wielcy malarze często nie malowali dla siebie,
a na zamówienie, co nie zmienia faktu, że ich dzieła są wartościowe.

> Jakim
> Jakim
> prawem miałbym więc wynagradzać artystę zanim nie poznam, czy nie
> podsowa mi
> podsowa mi
> bubla? Przez wynagradzać nie rozumiem jednak "dać mu zarobić", ale
> nagrodzić
> nagrodzić
> go - odwdzięczyć się za to, co od niego dostałem.
> "Wolna Kultura" to przede wszystkim kultura daru.

A kto mówi o "Wolnej Kulturze" ? A co to pozostałych pytań - Rafał Próchniak
już się na ten temat wypowiedział :)

> Problem jest w tym, żeby ktoś, kto skorzystał na poznaniu dzieła, miał
> poczucie, by podziekować tworcy za to, czego doznał. Tego nie uzyskamy
> drogą
> drogą
> restrykcji.

Tak, ale w jaki sposób chcesz mu za to podziękować ? Kupując oryginał ? Nie
sądze...

K.