cc-pl - Re: [Cc-pl] licencje CC i pola eksploatacji

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Paweł Lech <pawel.lech AT epf.pl>
  • To: "'Creative Commons Polska'" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] licencje CC i pola eksploatacji
  • Date: Sun, 12 Nov 2006 15:08:37 +0100

Title: RE: [Cc-pl] licencje CC i pola eksploatacji

1. Umowa bez wyraźnie wymienionych pól eksploatacji jest nieważna.

2. Umowa, w której pola eksploatacji wymieniono en bloc również jest nieważna - w ustawie brak wyraźniej sankcji, aczkolwiek wystarczy do tego art. 58 § 1 Kodeksu cywilnego - czynność prawna (w tym wypadku licencja) sprzeczna z ustawą (w tym wypadku nie zawierająca katalogu pól eksploatacji) jest nieważna.

3. Sformułowanie "na wszystkich polach eksploatacji" powoduje, że nie zostaje spełniony warunek wyraźnego wymienienia pól eksploatacji, a co za tym idzie licencja jako taka jest nieważna. Taka licencja - dosadnie rzecz biorąc - jest do wyrzucenia. Wiem, że są osoby, które mają pogląd odmienny, jednak brzmienie przepisu jest jasne - mowa w nim o polach eksploatacji wyraźnie wymienionych. Zatem wskazanie, że chodzi o wszystkie pola eksploatacji to nie to samo co ich wyraźne wymienienie.

4. Proponuję zatem napisanie takiej licencji, która będzie spełniała wymogi prawa polskiego i spełniała je całkowicie, to jest przede wszystkim zawierała katalog pól eksploatacji (nie musi to być przepisany katalog z art. 50 ust. o pr. aut. i pr. pokr.).

5. W przypadku wykształcenia się nowego pola eksploatacji, Anna będzie musiała udostępnić utwór na znowelizowanej wersji licencji lub w jakikolwiek inny sposób oświadczyć, że udziela licencji również na tym "nowym" polu eksploatacji. Najprościej będzie zatem, jeśli udostępni go jeszcze raz.

6. W umowach autorskich w zasadzie nic nie może się dziać "automatycznie" - to jest nie można zaplanować, aby udzielone zezwolenie na korzystanie obejmowało takie sposoby, o których autor nie wiedział w chwili udzielania licencji, nawet jeśli nie miałby nic przeciwko temu. Tutaj działa zasada - czasami jak miecz obusieczny - bezwzględnej ochrony autora. Udostępnia utwór tylko w takim zakresie, w jakim to jest możliwe w chwili zawierania umowy.

7. Praktyczne konsekwencje wadliwości licencji CC są w zasadzie żadne - niskie jest prawdopodobieństwo, że autorzy nagle zaczną ścigać tych wszystkich, którzy bezprawnie korzystają z ich utworów w oparciu o nieważne licencje CC. Aczkolwiek mają do tego pełne prawo.

Chyba już kiedyś coś przebąkiwałem, że licencje CC są źle napisane.