cc-pl - Re: [Cc-pl] otwarty DRM

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] otwarty DRM
  • Date: 28 Mar 2006 09:28:39 +0200

Jarku!

> DRM jest efektywnym
> sposobem na zastapienie prawa autorskiego rygorami ustalanymi dowolnie i
> arbitralnie przez wydawcow.

Jednocześnie, DRM jest efektywnym sposobem na egzekwowanie wszelkich praw
(nie tylko autorskich) na dobrach poddanych digitalizacji. Wobec tego może
także służyc egzekucji wolnych licencji. I mi się to podoba. Zwłaszcza, jak
widzę gdy kolejne profesjonalne wydawnictwo nic sobie nie robi z wolnych
licencji i beztrosko wykorzystuje publikowane na nich treści.

Jak dla mnie DRM jest tylko narzędziem. Może być wykorzystane zgodnie z
prawem, lub nie.

> Ale moze rownie dobrze zostac ustawione
> bezterminowo, i zareczam ci ze wlasnie tak sie stanie.

I właśnie dlatego należy zadbać o przepisy, które w takich przypadkach
pozwalają na obchodzenie DRM. Nie mówiąc już o zezwoleniu na obchodzenie DRM
w celu korzystania w ramach dozwolonego użytku. Podobnie jak mamy przepisy
pozwalające wykorzystać cudzą własność w stanie wyższej konieczności, wymusić
ustanowienie służebności drogi koniecznej itp.

> DRM nie jest sposobem na egzekwowanie prawa autorskiego: jest sposobem
> na jego wyeliminowanie, bo oprocza zapisow chroniacych autorow sa w nim
> liczne zapisy chroniace prawa spolecznosci.
> I to dlatego DRM jest zly.

A moim zdaniem dlatego właśnie istnieje bezwzględna konieczność regulacji DRM.

A swoją drogą - zażarci przeciwnicy DRM mogą korzystać z licencji
zawierających postanowienia takie jak GPLv3. Jedno drugiemu nie przeszkadza.

Krzysiek

Samochod zwany EOS... >>> http://link.interia.pl/f191c