cc-pl - Re: [Cc-pl] otwarty DRM

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] otwarty DRM
  • Date: 24 Mar 2006 09:45:05 +0100

Jarku!

> Czyli wazne jest "free as in beer", a "free as in freedom" juz cie nie
> interesuje? Chyba rzeczywiscie musisz to przemyslec :-)

Być może istotnie moja wypowiedź sugerowała coś innego, ale wiesz dobrze, że
wolność stawiam wyżej od darmowości. Mówię tu o wolności tak, jak ją rozumie
Stallman, czyli o wolności użytkownika. Uważam jednak, że ochrona _twórców_
jest warunkiem koniecznym dla zaistnienia tych wolności w sposób, jaki
zaspokoi interesy obu stron.

Dostęp do kultury w sytuacji, gdy _twórca_ nie dostaje wynagrodzenia za swoją
pracę (lub też gdy w inny sposób jego praca jest wykorzystywana nieuczciwie -
czyli m.in. sprzecznie z licencją) uważam za stan niewskazany. Oczywiście na
takiej samej zasadzie przeciwstawiam się nieuczciwym praktykom uprawnionych z
praw autorskich, gdy dążą oni do rozszerzenia monopolu autorskiego poza
ustawowo określone granice - co mam nadzieję zauważyłeś w mojej dyskusji z
Pawłem Lechem.

Zamknięte DRM to prosta droga do nadużyć. Otwarte DRM są mniejszym złem (z
punktu widzenia interesów użytkowników). Otwarte standardy otwierają dostęp
do rynku i wspomagają wolną konkurencję. Uważam, że wolna konkurencja jest
mechanizmem, który zapewni równowagę interesów twórców i użytkowników, i
doprowadzi do tego, co nazywasz wolną kulturą.

Wydaje mi się, że pisząc powyższe parafrazuję Twoje słowa, że rynek to
konsumenci. Dobrze poinformowany konsument, mający możliwość wyboru (co
właśnie dają otwarte standardy) będzie wybierał kulturę wolną (czyli z
minimalnymi lub bez ograniczeń DRM). Ale, taki mechanizm na pewno nie dojdzie
do głosu przy zamkniętych DRM. Przy otwartych DRM widzę pewną szansę.

To wszystko oczywiście przy założeniu, że DRM są nieuchronne. Założenie to
wydaje mi się uzasadnione - zawsze, gdy istnieje jakaś techniczna możliwość,
to ktoś w końcu z niej skorzysta (np. klonowanie). Jeżeli widzisz jakiś
mechanizm, który doprowadzi do uniemożliwienia wprowadzania DRM (poza wolną
konkurencją) to przedstaw go proszę.

Pozdrawiam,
Krzysztof Siewicz

Seks na dzien dobry... >>> http://link.interia.pl/f1915