cc-pl - Re: [Cc-pl] otwarty DRM

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Jaroslaw Lipszyc <minus AT free.art.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] otwarty DRM
  • Date: Thu, 23 Mar 2006 21:23:06 +0100

Krzysztof Siewicz wrote:

Zamiast gadania o głupotach, proponuję powrócić do tematu otwartego DRM.

Zwroccie uwage, ze inicjatywe te wsparl Lessig. Osobiscie jestem tym dosyc wstrzasniety - potwierdza to moje najgorsze obawy co do przyszlosci CC. Nie zgadzam sie z Krzysztofem, ze DRM jest nieuchronny. Osobiscie uwazam, ze jest dokladnie odwrotnie: DRM jest proba powstrzymania nieuniknionego, tj, w pelni wolnego obiegu tresci.

Moim skromnym zdaniem otwartość standardów DRM spowoduje, że dojdzie do głosu popyt konsumencki na nielimitowanie przenoszalności utworów, ilości odtworzeń itp. Ponadto, zapewniona zostanie przejrzystość umożliwiająca efektywniejszą walkę cenową pomiędzy sklepami oferującymi elektroniczną muzykę. Dalej, otwartość DRM oraz dostępność narzędzi ochrony na zasadzie wolnego oprogramowania umożliwi ich wykorzystanie bezpośrednio przez samych zainteresowanych, bez konieczności reprezentacji przez wydawców czy OZZ (przynajmniej nie w tym zakresie, który znamy obecnie).

O, ciekawa koncepcja. Czyli przeciwko zamknietym DRM-om konsumenci nie beda protestowac, a z wolnymi beda walczyc? Troche sie to kupy nie trzyma. Nie myl otwartych standardow z wolnymi tresciami. To dwie oddzielne rzeczy.

> Zatem, problem pozycji dominującej na rynku kultury i jej nadużywania zostanie także rozwiązany.

...i to bedzie jedyny rozwiazany problem. Problem braku dostepu do dobr kultury zostanie przy tym powiekszony, a nie zmniejszony. Lessig ma nadzieje, ze swiat podzieli sie na dwa obozy: z jednej strony oboz wolnej kultury na licencjach CC zakazujacych stosowania jakiegokolwiek DRM, z drugiej swiat kultury zamknietej, ale opartej przynajmniej na wolnych standardach DRM (a wiec bardziej przyjaznych dla konsumemnta, choc nadal tak samo zamknietych). Ja uwazam ze popierajac te wizje tracimy z oczu cel glowny: wolnosc kultury jako takiej. Pamietajmy, ze CC jest narzedziem, a nie celem.
pozdr
Lipszyc