cc-pl - Re: [Cc-pl] dylemat

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: cc-pl AT lists.ibiblio.org
  • Subject: Re: [Cc-pl] dylemat
  • Date: 16 May 2005 16:49:14 +0200

Witam,

Skoro wybral Pan licencje CC-sampling, ktora zezwala na komercyjne
wykorzystanie utworu powstalego przez samplowanie, a jednoczesnie pisze Pan w
liscie otwartym, ze CC oznacza zakaz komercyjnego wykorzystania, to kazdy
(chyba nie tylko prawnik) moze dojsc do wniosku, ze chyba sam Pan nie wie,
czego chce, albo po prostu nieuwaznie przeczytal "fine print behind CC
licenses".

Nie wiem, czy praca prawnika polegajaca m.in. na tlumaczeniu klientom jakie
skutki beda mialy ich czynnosci jest tworcza czy nie. W kazdym razie bardzo
mi sie podobal wstepniak do, bodajze, Przegladu Ustawodastwa Gospodarczego
sprzed paru lat, pt. Hinc sunt leones, w ktorym redaktor przekonywal, ze rola
prawnika jest pomoc innym w bezpiecznym przejsciu przez nieznana kraine,
ktora on jako doswiadczony traper moze przejsc bez szwanku (a nieznane krainy
na starych mapach oznaczano - hinc sunt leones - tu mieszkaja lwy).

Zalozeniem CC jest uproszczenie tej niebezpiecznej przeprawy tworcom, ktorzy
klikajac na formularz wybiora licencje, ksztaltujaca prawa i obowiazki w
sposob zgodny z ich preferencjami. Ale rozumiem, ze nie-prawnik moze sie
nieco zagubic przy wypelnianiu takiego formularza. Moim zdaniem ta
roznorodnosc licencji - bo kazde odmienne klikniecie to troche inna licencja
- jest akurat udogodnieniem. Tylko trzeba wiedziec co sie chce. A zeby
wiedziec trzeba rozumiec.

Analogia - ja na przyklad zgubilem sie ostatnio w programie konfigurujacym
jadro Linuxa - zastanawiajac sie o co moze chodzic w poleceniu typu "enable
X04V driver instead of 3CBD driver". Bledna kompilacja doprowadzila do tego,
ze pewne czesci sprzetu nie dzialaja. Bledna "kompilacja" umowy prowadzi do
podobnych skutkow, tyle ze w swiecie stosunkow prawnych. Czy to oznacza, ze
roznorodnosc wyborow jakie daje wolne oprogramowania jest zle? Czy to
oznacza, ze podobna roznorodnosc jaka daje swoboda umow jest zla?

Pozdrawiam,
Krzysztof Siewicz

Znajdz swoja milosc na wiosne... >>> http://link.interia.pl/f187a