Sympa Menu

cc-se - Re: [Cc-se] Deltagande

cc-se AT lists.ibiblio.org

Subject: development of iCommons Sweden licenses

  • From: Mikael Pawlo <mikael AT pawlo.com>
  • To: Peter Karlberg <peter AT karlberg.org>
  • Cc: cc-se AT lists.ibiblio.org
  • Subject: Re: [Cc-se] Deltagande
  • Date: Tue, 24 Aug 2004 08:16:14 +0200 (CEST)

On Mon, 23 Aug 2004, Peter Karlberg wrote:
> Att översätta/anpassa Creative Commons licenser till svenska är
> förmodligen en mycket god idé. Hur kommer arbetet rent praktiskt att gå
> till och hur kan jag (som inte är jurist) bäst hjälpa till?
> Mitt intresse för CC är tvådelat: Jag gillar själva formen av mer
> principiella skäl och jag arbetar med att tillgängliggöra resurser för
> lärande för vilket CC torde vara mycket lämpligt.

Hej och välkommen!
Inledningsvis skall vi gemensamt försöka få till en bra variant av den
licens som är postad under:
http://creativecommons.org/projects/international/se/

Det är mycket välkommet med exempelvis språkliga synpunkter.

Framöver skall övriga licensvarianter anpassas efter vad vi finner
lämpligt i den "första" licensen (som är den mest omfattande varför den
valts). Det arbetet kan icke-jurister mycket väl hjälpa till med.

Med hopp om ett gott samarbete!

Mikael

mailto:mikael AT pawlo.com
+46-735 12 85 75 http://www.pawlo.com/