cc-pl - Re: [Cc-pl] Pytanie do prawników CC-PL

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Tomasz Ganicz <polimerek AT gmail.com>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Pytanie do prawników CC-PL
  • Date: Sun, 12 Aug 2012 10:10:08 +0200

W dniu 12 sierpnia 2012 01:27 użytkownik Robert Partyka
<bobson AT bobson.pl> napisał:
> Witajcie,
>
> Po pewnych dyskusjach mam takie pytania:
>
> 1) Jeżeli jakaś gazeta opublikuje jakiś tekst na swoich łamach, który
> jest na licencji CC BY-SA, to czy licencja zaraża wirusowo całą gazetę?
> Tzn czy wydawca musi udostępnić gazetę jako dzieło pochodne na zasadach
> CC?

Jak istnieje możliwość wyraźnego oddzielenia utworu na licencji
CC-BY-SA od reszty treści, to całe wydawnictwo nie stanowi utworu
zależnego, tylko jest raczej platformą na której utwór na CC-BY-SA
jest udostępniony. W przypadku zdjęć umieszczonych w gazecie jest to
proste. Starczy wziąć zdjęcie w ramkę i pod ramką dać prawidłowy,
wymagany licencją jego opis. Gorzej jak mamy do czynienia z remiksem,
w którym utwór na CC-BY-SA jest tak wkomponowany, że nie da się go
wydzielić. Np. mamy fotomontaż, w którym jedno z użytych zdjęć jest na
CC-BY-SA. Wtedy taki fotomontaż cały musi być udostępniony na
CC-BY-SA.

> I jak to się ma w kwestii cytowania, wykorzystania w zbiorze
> opowiadań, lub np fragmentu filmu w innym filmie?

Cytowanie to forma dozwolonego użytku, którego licencja CC-BY-SA nie
zabrania. Jeśli korzystamy z prawa cytatu, to wówczas możemy cytować
dowolny utwór - nieważne na jakiej licencji. Żadna licencja nie może
nam tego prawa odebrać. Oczywiście aby skorzystać z prawa cytatu
musimy faktycznie cytować - czyli przytaczać fragment utworu
pierwotnego bez ingerowania w jego treść, wyraźnie oddzielić go od
treści głównej własnego utworu, podać źródło cytatu i cytat nie może
zastępować treści utworu własnego, tylko zgodnie z prawami gatunku go
ilustrować.

> 2) Czy gdy udostępniamy animację np zrobioną w blenderze na warunkach
> CC, to musimy także upublicznić źródła animacji?

Jeśli mamy animację w której użyliśmy cudzy utwór wcześniej
opublikowany na CC-BY-SA, to w opisie animacji musimy podać informację
o tym utworze, zgodną z warunkami licencji i cała animacja raczej też
musi być opublikowana na CC-BY-SA.

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.ganicz.pl/poli/