cc-pl - Re: [Cc-pl] CC, dla uworów anonimowych

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Tomasz Ganicz <polimerek AT gmail.com>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] CC, dla uworów anonimowych
  • Date: Sat, 9 Oct 2010 21:14:52 +0200

W dniu 9 października 2010 15:36 użytkownik Konrad Milczarek
<kmilczarek AT poczta.sii.org.pl> napisał:
>   Załóżmy, że ktoś chce udostępnić coś na CC-BY, lub CC-SA-BY anonimowo, pod
> podpisanym cyfrowo nickiem, którego nie będzie można zmieniać. Nie zależy mu
> na żadnych korzyściach majątkowych i nie chce by jakieś organizacje
> zbiorowego zarządzania prawami autorskimi miały z tego tytułu korzyści, nie
> uważa, by komukolwiek należało się wynagrodzenie za kopiowanie jego działa w
> jakikolwiek, nawet odpłatny, sposób. Jednak chce by w razie, gdyby ktoś
> próbował, np. przypisać sobie jego dzieło, by było to ścigane i by
> ewentualne odszkodowanie za takie zdarzenie wspomogło wolną kulturę.
> [...]

O ile wiem to żadna organizacja Ci tego nie zapewni. Generalnie wolne
licencje nie są po to, żeby łapać kogokolwiek w pułapkę :-) Oczywiście
masz pełne prawo udostępniać swoją treść na jednej ze wspomnianych
licencji z warunkiem, żeby była podpisywana Twoim pseudonimem a nie
nazwiskiem, ale raczej nie ma żadnej organizacji, która się trudni
egzekwowaniem przestrzegania wolnych licencji w imieniu innych.

Moje Stowarzyszenie (Stowarzyszenie Wikimedia Polska) interweniuje
czasami gdy ktoś w rażący sposób i na dużą skalę narusza licencję
Wikipedii (CC-BY-SA), ale od strony prawnej właścicielami prawa do
treści tego projektu są jego edytorzy (każdy z osobna do swojego
wkładu) a nie Stowarzyszenie i nie mamy żadnego formalnego tytułu do
roszczeń. Jak dotąd był jeden przypadek, gdy edytor, autor pewnej
grafiki chciał żeby zadośćuczynieniem za naruszenie licencji było
przekazanie ustalonej przez niego kwoty na rzecz Stowarzyszenia,
jednak my sobie z tego źródła zarobkowania zdecydowanie nie urządzamy
:-) Zazwyczaj ograniczamy się tylko do rządania zaprzestania
naruszania licencji i je ew. publicznie piętnujemy. Tak było np: jak
pewne zdjęcie z Wikipedii ukazało się na stronie Komendy Głównej
Policji :-) Uznaliśmy, że to już przesada, że policja narusza prawo i
było wówczas o tym trochę głośno w mediach, a KG Policji nawet nas
przeprosiła i odpowiednio oznakowała na swojej stronie to zdjęcie...

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.ganicz.pl/poli/