cc-pl - Re: [Cc-pl] publikowanie tekstow na licencjach CC przez wydawcow - jeszcze raz

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: "z.a.kaleta" <sanskryt AT op.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] publikowanie tekstow na licencjach CC przez wydawcow - jeszcze raz
  • Date: Wed, 19 Oct 2005 13:42:35 +0200

Dnia wtorek, 18 października 2005 19:01, Alek Tarkowski napisał:
> 2. Autor podpisuje z wydawnictwem umowe, w ktorej przekazuje swoje prawa
> do utworu i na tej podstawie wydawnictwo, posiadajac odpowiednie prawa,
> udostepnia tekst na licencji CC.
> PROBLEM: Z tego co wiem zazwyczaj takie umowy sa ograniczone do pewnych
> pol ekploatacji  - tymczasem licencja CC obejmuje wszystkie pola, tak
> wiec musi opierac sie na przeniesieniu praw na wszystkie pola eksploatacji.
Dyskutując nad tym problemem nie należy mylić instytucji przeniesienia
majątkowych praw autorskich z licencją.
Przy pierwszej z tych umów wydawnictwo "nabywa" na zawsze i w całości (jeżeli
umowa nie zastrzega inaczej) prawa jakie miał dotąd autor do danego utworu i
autor nie ma już nic w przyszłości do powiedzenia w tej materii (praw
majątkowych).
Przy licencji autor tak jak gdyby "wypożycza" wydawnictwu pewne prawa na
pewien okres czasu i nie traci swoich praw do utworu a jedynie "ogranicza" je
w pewien określony sposób zobowiązując się nijako do pewnego zachowania.
Przepisy prawa polskiego tworzą domniemanie, że jeżeli umowa nie rozstrzyga
tego wyraźnie to uważa się, że autor udzielił licencji a nie przeniósł prawa
majątkowe.
Co do licencji należy dodatkowo pamiętać, że w prawie polskim dotyczy na ona
jedynie pól eksploatacji wyraźnie w umowie (muszącej mieć formę pisemną)
wymienionych a więc nie można dać licencji na wszystkie możliwe pola przez
ogólne odwołanie.
Ponadto jeżeli autor pierwszy opublikował (pierwsza publikacja jest tylko
jedna to tak jak z dziewictwem) utwór na licencji CC to Wydawnictwo nie musi
mieć osobnego potwierdzenia od autora zakresu praw licencyjnych jakie służą
wszystkim (oczywiście jeżeli uznamy, że licencje CC jako kierowane do
wszystkich bez wskazania wyraźnego "beneficjenta" są ważne w prawie polskim a
nie jedynie stanowią zobowiązanie do nie ścigania naruszających prawa
autorskie). Wydawnictwo może zatem bez dalszych kroków w pełni korzystać z
opublikowanego utworu w zakresie określonym przez licencję na jakiej utwór
opublikowano.
Żądanie potwierdzenia dodatkowym oświadczeniem to nic innego jak dodatkowe
zabezpieczenie wynikające z faktu, iż Wydawnictwa nie "wierzą" w licencje
typu CC i boją się trudności dowodowych co do pisemności taj swoistej umowy
jaką jest publikacja "odwołania się" do konkretnej licencji w Internecie oraz
co do faktu, że na takiej licencji opublikowano utwór gdy strona z utworem
się zmieni lub zniknie. Po za tym skąd "biedne" Wydawnictwo ma wiedzieć, że
webmaster tworzący stronę miał prawo by poinformować na niej, że utwór jest
na licencji CC? To kolejny problem dowodowy w razie sporu a spór może powstać
jeżeli utwór odniesie komercjalny sukces konsumowany przez Wydawnictwo z
"pokrzywdzeniem" interesów majątkowych autora.
Ot i rzeczywistość skrzeczy.
--
z.a.kaleta (sanskryt), registered Linux User #279350