cc-pl - Re: [Cc-pl] CC i DRM

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] CC i DRM
  • Date: Sat, 27 Aug 2005 17:00:35 +0200

> what is the word "commons" doing there when Creative
> Commons licenses forbid the use of DRM in connection with the more than
> 17,000,000 Creative Commons-licensed works in circulation?

Coś mu się chyba pokręciło - w licencjach stoi napisane: "You may not
distribute, publicly display, publicly perform, or publicly digitally
perform the Work with any technological measures that control access or
use of the Work in a manner inconsistent with the terms of this License
Agreement." Co oznacza, że kontrola wykorzystania w ramach licencji jest
dopuszczalna (np. techniczne wymuszanie przestrzegania postanowienia
"Attribution"). Poza tym, nie znalazłem na stronach CC żadnych
wytycznych co do stosowania DRM-ów przez licencjodawców.

Z tym DRM Sun'a to jest o tyle ciekawa sprawa, że dotychczas, aby
oglądać chronione DRM DVD pod Linuksem trzeba było zainstalować DeCSS,
które jest nielegalne w US (DMCA). Ponadto, DRM jednej firmy nie są
kompatybilne z DRM innej, więc nie można przenosić utworów pomiędzy
aplikacjami. Open Media Content rozwiąże te problemy. Niby super, tylko
stąd już tylko krok od totalnej kontroli wykorzystania utworów poza
granicami dopuszczalnymi przez prawo, czyli wkraczanie butami w obszar
dozwolonego użytku...

Co do polityki CC wobec DRM:
http://creativecommons.org/faq#faq_entry_3323 i następne.

Krzysiek