cc-pl - Re: [Cc-pl] Publikowanie muzyki i zaiks

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Rafał Próchniak <burlap AT poczta.onet.pl>
  • To: cc-pl AT lists.ibiblio.org
  • Subject: Re: [Cc-pl] Publikowanie muzyki i zaiks
  • Date: Wed, 15 Jun 2005 21:25:24 +0200

Dnia 15-06-2005, śro o godzinie 15:32 +0200, Piotr Wasilewski
napisał(a):

> Witam,
>
> 1. przepraszam, że ostatnio nie biorę czynnego udziału w dyskusji
> (ogrom obowiązków trochę mnie ogranicza),

Wielkie dzięki za szybką odpowiedź.

Tu też uwaga na marginesie: po miesięcznej nieobecności nie zdążyłem
jeszcze przetrawić wszystkich spraw do załatwienia, a tu kilka
ciekawostek na liście...

> [...]
> czas temu. oprócz tego oczywiście tak jak sugeruje Justyna konieczna
> jest burza mózgów - częściowo już dochodziło do praktycznych zagadnień
> związanych z licencjami CC, które wymagały rozwiązania prawnego
> (tłumaczenie ksiązki FC, umowy wydawnicze, problemy z ZAIKSem, itd.).
> warto te poszczególne kazusy uogólnić i w formie wskazówek zamieścić
> na stronie CC. myślę, że najlepszym momentem aby to zrobić będzie po
> CC Summit, gdzie dojdzie do międzynarodowej wymiany myśli w zakresie
> funkcjonowania licencji. liczę na to, że wiele istotnych tematów może

FAQ trzeba przede wszystkim skonfrontować z ludźmi, którzy rzeczywiście
coś publikują...

> [...]
> by było tylko jednej zgody (twórcy)
> - twórca udostępnia utwór na licencji CC i wykonawca tak samo, z tymże
> nie mogłaby to być sricte licencja CC, gdyż dotyczą one wyłącznie praw
> autorskich (pkt II. e. "Utwór" – oznacza chroniony prawem autorskim
> utwór udostępniany na podstawie niniejszej licencji; pkt II. c.
> "Licencjodawca" – oznacza osobę fizyczną lub prawną, która udostępnia
> Utwór Pierwotny na podstawie niniejszej licencji). czyli udostępniając
> utwór w internecie na stronie www, ktoś kto go ściągnie bez zgody

Tak też mi się zdawało. Jednak jak zacząłem grzebać w licencjach CC,
okazało się, w niektórych wersjach (rzuciły mi się w oczy bodajże
holenderska, belgijska, koreańska i RPA), dodaje się prawa pokrewne do
definicji utworu i licencjodawcy. To wzbudziło moje podejrzenia.

> [...]
> wszystkie dwa/trzy prawa skupione są w ręku jednego podmiotu (OZZ,
> albo producenta). ale np. aby publicznie wykonać czyjś utwór trzeba
> zgody twórcy (np. za wykonywanie cover-ów w pubach wykonawcy muszą
> płacić ZAIKSowi)
> takie są więc opcje jeśli chodzi o rozwiązanie drugiego problemu.
>
> b.
> badając pierwszą kwestię (jak już coś było rozpowszechniane na
> licencjach CC, czy może też być rozpowszechniane przez OZZ) przyjmuję,
> że problem opisany w pkt "a" tego maila jest rozwiązany (najlepiej

Tak jest.

> niestety nie da się udzielić wyczerpującej odpowiedzi. bardzo
> prosiłbym o więcej szczegółów.

Sam ich nie mam: pytanie przytoczyłem w całości, a spotkam się z
zainteresowanym pewnie dopiero w przyszłym tygodniu. Jedynym
uzupełnieniem jest modyfikacja udostępnianego utworu: 30 sekund nagrania
koncertowego, mp3, 128kbit...

> [...]
> 4./5.) albo w przypadku naruszenia licencji dojdzie do jej wygaśnięcia
> (pkt VIII). oczywiście znajdą też zastosowanie przepisy KC ogólnie
> dotyczące zobowiązań i umów zawieranych na czas niezonaczony.
> - od strony ewentualnego rozpowszechniania przez ZAIKS: aby udostępnić
> ZAIKSowi utwór do rozpowszechniania trzeba podpisać z nim umowę. umowa
> taka najczęsciej zawiera postanowienie w którym twóca zobowiązuje się
> nie rozpowszechniać swoich utworów przez okres 5 lat, co wyklucza
> jednoczesne rozpowszechnianie przez ZAIKS i na licencjach CC.

To właściwie załatwia sprawę.

> [...]
> już jeden taki, z udziałam bardzo znanego i szanowanego artysty, który
> nie chciał by ZAIKS wyreczał go w dochodzeniu praw.
>
> c.
> podsumowujac jest to wiec trudne, aby utwor juz rozpowszechniany na
> licencji CC jednoczesnie pozwolic udostepniac ZAIKSowi. przeniesienie
> praw autorskich na ZAIKS tez niewiele da, bo zmiana podmiotu
> uprawnionego nie zmienia faktu, iż utwór jest licencjonowany na
> warunkach CC. można udzielić innej licencji niż CC na innych polach
> eksploatacji niż te które zawarte są w licencji CC (w praktyce bez

Czyli teraz celem jest umożliwienie np. równoczesnego rozpowszechniania
na niekomercyjnej licencji CC i kontroli komercyjnego rozpowszechniania
przez Zaiks?

> [...]
> utworem zaleznym lub zbiorowym w rozumieniu licencji. w praktyce
> trzeba by wiec storzyc utwor inspirowany (takim jest np. dopisanie
> przygód bohaterów z jednej ksiązki, np. 20 lat później - występuje
> zbieżność bohaterów, ale nie ejst to dzieło zależne tylko
> inspirowane).
>
> mam nadzieję, że te ogólne wskazówki jakoś przydadzą się w rozwiązaniu
> problemu. konkretniejszej odpowiedzi możne by udzielić, gdy wiadome
> będzie:
> - jaka jest relacja twórcy, wykonawcy i producenta
Ta sama osoba/y

> - jaka jest relacja twórcy do ZAIKSu
Nie ma umowy