Sympa Menu

cc-rs - Re: [Cc-.rs/.yu] ok onda jos jedno pitanje...

cc-rs AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Serbia

  • From: Nena Antic <advocat_studio AT yahoo.com>
  • To: Bon Edi <edibon AT EUnet.yu>, cc-rs AT lists.ibiblio.org
  • Subject: Re: [Cc-.rs/.yu] ok onda jos jedno pitanje...
  • Date: Wed, 28 Mar 2007 12:58:28 -0700 (PDT)

Ako dodje do pravnih promena, one se desavaju na medjunarodnom nivou, pa se, u skladu sa konvencijama i direktivama,  menjaju i nacionalna zakonodavstva  kao i genericka i nacionalne Licence. Od prve pojave genericke Licence do sada, Licenca se menjala tri puta. Prema tome, ni genericka Licenca nije  staticna pojava.

S obzirom na pravnu prirodu, Licenca je ugovor Davaoca licence i Sticaoca licence, cije vazenje, zastita i mogucnost povrede u zemlji i van nje, nije ni manje ni vece od vazenja, zastite i mogucnosti povrede ostalih ugovora. Licence koje su na snazi ostaju na snazi, jer je Licenca sporazum ugovornih strana nezavisno od jezika na kom je sastavljena i broja zemalja koje su je lokalizovale. Genericka verzija sastavljena po americkom pravu na engleskom jeziku je samo ugovor izmedju dve ugovorne strane, koje je koriste, a ne neka opsteobavezujuca pravna norma koju primenjuje svaki sud svake drzave na svetu.

Za razliku od softverskih Licenci, kao sto je GPL, gde lokalizacija predstavlja samo prevod, uslov lokalizacije Creative Commons licenci obuhvata strucni prevod i pravnu adaptaciju upravo radi ostvarenja svrhe worldwide licenci. Bez adekvatnog uskladjivanja sa nacionalnim jezikom i pravom, nacionalna Licenca je  opterecena neodgovarajucim terminima i konceptima ili je nepotpuna, nepravilna i pravno disfunkcionalna.

Nena

Bon Edi <edibon AT EUnet.yu> wrote:
Drago mi je da je stiglo ovoliko reakcija na moje pitanje.
Naravno, jasno mi je da je ovde u pitanju adaptacija, ali mi i dalje nije jasno
ako nesto u licenci nije dobro iz razloga, na primer promene zakona, ili
uvodjenja nekih novih akata koji licencom prosto nisu mogli da budu obuhvaceni,
jer to u trenutku pisanja licence nije ni postojalo, da li onda postoji nesto
na
sta se licenca poziva?

Odnosno pitanje moze da se postavi i ovako: da li je na pr. Microsoft uradio
adaptaciju svojih licenci koje koristi, i da li je potrebno da svaki put radi
korekciju tih licenci u odnosu na lokalne zakone i njihove promene?

Nadam se da razumete na sta mislim kada kazem da mora da postoji neko pozivaje
na licencu u originalnoj formi i na samu univerzalnu primenu te licence. U
suprotnom bilo koje world-wide licence gube smisao! Odnosno, dkole god neka od
korporacija ne prevede i ne adaptira licencu u svakoj drzavi, dotle tamo ljudi
mogu da zloupotrebljavaju ta licence. To povlaci i sledecu stvar, da ako prevod
nije u skladu sa zakonima u nekoj desetoj drzavi, koja nije lokalizovala CC
licencu, onda ti ljudi mogu da zloupotrebljavaju tu licencu do mile volje.
Stavise ako nasa lokalizacija i promena u odnosu na originalnu licencu nije
prevedana u drugim zemljama, onda moze da se zloupotrebi potpuno sloodno!?!?

Pozdrav

Edi