Sympa Menu

cc-ro - [Cc-ro] Fw: contract gratuit

cc-ro AT lists.ibiblio.org

  • From: "Bogdan Manolea" <bogdan AT legi-internet.ro>
  • To: <cc-ro AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: [Cc-ro] Fw: contract gratuit
  • Date: Mon, 28 Nov 2005 14:21:46 +0200

Una din ideile importanta care trebuie discutate - este contractul acesta o donatie ?
De ce da si de ce nu ?
Daca da - atunci nu ar trebui incheiat in fata notarului ?

Iata primul raspuns - f interesant al lui Augustin Varnav :

Gavrilescu venise cu ideea ca acest contract reprezinta in fapt o
gratuitate, iar un contract gratuit ar trebui facut in fata notarului.
Ce zici la prima auzire?
Eu sunt contra ideii - ca ne distruge munca aici :-) - dar nu am gasit inca
un raspuns juridic extrem de convingator.

Salut,

Uite am aruncat si eu un ochi in cdul civil român sa vad ce si cum e
cu contractul gratuit. Si am ajuns la concluzia urmatoare: in general
pentru contractul gratuit nu exista conditii de forma (de ex. pentru
mandat, depozit, etc.), singur este contractul de donatie unde se
spune ca:
"ART. 813 Toate donatiunile se fac prin act autentic "
Din fericire in proprietatea intelectuala nu sintem in cazul unui
contract de donatie, pentru ca donatia este un contract translativ de
proprietate, ori aici nu translam nimic, proprietatea drepturilor de
autor ramina in intregime la autor. Acesta da doar o licenta, cu titlu
gratuit, care este un drept de utilizare a operei in anumite conditii
Caracterul juridic al contractului de licenta este dificil de definit
in legislatia romaneasca. Am putea spune ca e un contract de uz (deci
un dezmembramint al dreptului de proprietate), dar licenta nu
presupune nici deposedare nici platirea unei cautiuni. Cit despre
contractul de inchiriere, si acesta presupune deposedare.
Francezii califica acest contract de licenta ca un contract de
locatiune a lucrarilor (sau contract de intreprindere, notiune
doctrinara); in codul civil român, art. 1470-1490. Problema e ca in
codul nostru reglementarea este atit de inapoiata incit nu sufera
comparatie.
Deci nefiind o donatie, nu are treaba cu forma autentica. Iar codul
civil e plin de exemple de contracte gratuite unde nu este ceruta o
forma ad validitatem. In cel mai rau caz, consideram contractul de
licenta unul nenumit (de codul civil, pentru ca legea dreptului de
autor il aminteste) si zicem ca poate fi gratuit fara respectarea unor
conditii de forma.
Cam asta in mare, uite deschide o discutie pe forum la subiectul asta
sa vedem poate cineva are alta parere, si atunci mai putem"rafina" un
pic aceasta teorie.

Numai bine,
Augustin

Archive powered by MHonArc 2.6.24.