cc-pl - Re: [Cc-pl] Creatywne Comonsy a utwór pochodny

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Przemysław Adam Śmiejek <tristan AT b7.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Creatywne Comonsy a utwór pochodny
  • Date: Mon, 22 Dec 2008 12:22:34 +0100

Kłaniam się,

w odpowiedzi na pismo z dnia: poniedziałek 22 grudzień 2008
wysłane na adres: "Creative Commons Polska" <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
podpisane: "Tomasz Ganicz" <polimerek AT gmail.com>

> W Wikipedii i innych projektach Wikimedia mieszanie materiałów na
> różnych licencjach jest na porządku dziennym.

Pytanie na ile legalnie. Wikipedia znana jest z nagminnego łamania prawa,
nie tylko autorskiego. Poza tym, sama Wikipedia jest na wolnej licencji,
więc ew. dawne niezgodności FDL z CC występują. Poza tym, tam nie ma takiej
integracji ilustracji z tekstem, jak u mnie...

> W szczególności masowo
> występuje mieszanie zdjęć CC-BY-SA z tekstem na GNU FDL, ale też zdjęć
> CC-BY-SA i GNU FDL z tekstami CC-BY (w Wikinews).

No ale one są ze sobą w miarę zgodne.

> Jak bardzo nie
> chcesz używać licencji CC-BY-SA to w projektach Wikimedia można dość
> łatwo odszukać autora zdjęcia

Średnio właśnie. 99% tych, co przeglądałem, to anonimowe ksywki.

W każdym razie, nogocjacje odpadają. To już prędzej zainwestuję w komercyjne
materiały o podobnej treści. Tylko może nie muszę, wciąż mi chodzi po
głowie gdzie kończy się wykorzystanie, a zaczyna utwór zależny :(

Czy muzyka z Jamendo może stanowić podkład muzyczny? A może jednak nie, bo
to już będzie utwór pochodny? Albo owe zdjęcia? A jak na zdjęciu dopiszę
jakieś własne komentarze czy strzałki?

Kurcze, wolne materiały są fajne, ale zarażające licencje sssą :( Czasami
jest to z premedytacją, jak Qt czy MySQL, ale czasami pewnie nawet wbrew
intencjom autora. ;(

W każdym razie, napisałem tutaj, bo wiem, że macie prawników z okolic
tematyki i może jakieś rozsądne zdanie na ten temat uda się zbudować.

--
Przemysław Adam Śmiejek