cc-pl - Re: [Cc-pl] Czy ja czegoś nie rozumiem, czy zdelegalizowano CC i FLOSS?

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] Czy ja czegoś nie rozumiem, czy zdelegalizowano CC i FLOSS?
  • Date: Sun, 11 Nov 2007 19:27:24 +0100

No ale sam mówisz, że audiowizualne... A Linux nie :D

Art. 70 dotyczy akurat tylko utworów audiowizualnych. Opłaty od dysków twardych, nagrywarek, czystych płyt CD i inne tzw. "copyright levies" pobierane są od wszystkich, którzy kupują ten sprzęt, a nie tylko tych, którzy korzystają z ich pomocą z utworów audiowizualnych.

No właśnie. Czyli może przyjść do mnie SFP i zażądać tantiem od mojego amatorskiego filmiku na CC?

Wynagrodzenie z art. 70 należy się za:
1) wyświetlanie utworu audiowizualnego w kinach;
2) najem egzemplarzy utworów audiowizualnych i ich publiczne odtwarzanie;
3) nadawanie utworu w telewizji lub poprzez inne środki publicznego udostępniania utworów;
4) reprodukowanie utworu audiowizualnego na egzemplarzu przeznaczonym do własnego użytku osobistego

Od nowelizacji, wynagrodzenie należy się wszystkim współtwórcom utworu audiowizualnego i artystom wykonawcom (m.in. aktorom).

No ale idea jest taka, że oni dają za darmo na CC. Czyli to oznacza, że przez art. 70 CC jest nielegalne i to nawet wbrew twórcom?

CC nie jest nielegalne. Po prostu licencja nieodpłatna (niezależnie czy CC, czy jakaś inna) nie jest tak do końca nieodpłatna dla licencjobiorcy - może się okazać, że zapłaci on wynagrodzenie (czy to w cenie nośnika, na którym skopiuje utwór, czy to w ramach umowy podpisanej z OZZ).

Tyle, że póki stroną jest twórca to można założyć, że jak dał do PD czy CC to się nie będzie czepiał (wiem, założenie śmiałe, ale przynajmniej jakieś). A skoro SFP może brać haracz, to choćby twórca chciał oddać, to SFP i tak pobierze?

Nie mogę wypowiadać się za SFP, ale tekst przepisu raczej nie daje im wyboru - wynagrodzenie wypłaca się za pośrednictwem OZZ i koniec.

KS