cc-pl - Re: [Cc-pl] wyswietlanie skanow ksiazek objetych prawami autorskimi

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Maciej Nowak <prawnik AT studio.strefa.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] wyswietlanie skanow ksiazek objetych prawami autorskimi
  • Date: 06 Sep 2007 12:06:12 +0200

Pytanie jest proste (?)
Jakie prawo zostaje przy wydawcy?

Pomijam opcje że ksiązka może być tak specyficzna że sama w sobie będzie
utworem lub bazą danych.
Natomiast jeżeli chodzi o zwykłe pracę redakcyjne nie zapędzałbym sie za
bardzo.
Kolejny przypadek indywidualny po prostu.
Z zastrzeżeniem, że "co prawnik to opinia":

Układ graficzny jest utworem. Można sobie wyobrazić przypadki skrajne,
gdzie praca grafika ograniczyła się do określenia marginesów, wielkości
czcionki oraz odstępu między czcionkami i liniami. W takim przypadku można
by bronić poglądu, że przesłanka twórczości nie została spełniona.
Podejrzewam jednak, że zawsze pojawi się kwestia wyglądu i umieszczenia
ilustracji, tabel, wykresów, etc.

Czcionka jest utworem. Co do wygaśnięcia praw autorskich, to w odniesieni
do prawie każdej da się to ustalić. Z góry nie da się jednak na pytanie o
upływ czasu ochrony odpowiedzieć. Wprawny typograf rozpozna większość
czcionek, w wielu przypadkach wskazując równocześnie jej twórcę lub
uprawnionego. Wiele informacji na ten temat zawiera Wikipedia.

pb