cc-pl - Re: [Cc-pl] Paczka Cc-pl, Tom 25, Numer 5

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Seweryn Siewert <sewerynsiewert AT o2.pl>
  • To: cc-pl AT lists.ibiblio.org
  • Subject: Re: [Cc-pl] Paczka Cc-pl, Tom 25, Numer 5
  • Date: Wed, 18 Apr 2007 00:37:58 +0100

hm. wracając do meritum.

> Jednym z głównych wrogów wolnej kultury jest piractwo.
to ja link może:
http://www.partiapiratow.org.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=73&Itemid=2

> czyli o ile górnik pracuje na siebie i za pieniądze, to artysta pracuje
> dla jaj. Owszem niech każdy ma prawo zadecydować że tak postąpi ze SWOIM
> dziełem. Ale nie nazywajmy wolnością prawa do naruszania cudzej
> wolności. Bo tym samym autor traci prawo rozporządzania swoim dziełem.
Tyle, że artysta właśnie pracuje 'dla jaj' :) [sobie manifesty dadaistów
radzę
poczytać]. Cały problem polega na tym, że rola artysty postrzegana jest dziś
całkowicie komercyjnie. Tymczasem wszelkie zachowania estetyczne wiążą się
raczej z nieskrępowaną ekspresją niż z tym ile zarobię na moim 'wytworze'.
Naiwnym jest stwierdzenie, ze okradam artystę, gdy kopiuję jego utwór.
Po pierwsze dla tego, że utwór opublikowany wcale już nie jest jego. To,
że "samochwała w koncie stała" jest tak samo składnikiem mojej osobowości jak
autora tekstu (choć pewnie spierali byśmy się co do interpretacji:).
Należałoby się raczej zastanowić, jak my, społeczeństwo, powinniśmy nagradzać
zachowania artystyczne i utrzymywać artystów, którzy nas rozwijają.