cc-pl - Re: [Cc-pl] linki a prawo autorskie

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] linki a prawo autorskie
  • Date: 23 Mar 2006 11:10:35 +0100

Alku!

> Z rekordem w reku musisz do biblioteki sie udac, w przypadku
> linku chodzi on za Ciebie, sporo szybciej, takze po wodzie, przez ocean,
> itp.

Różnicowanie statusu prawnego działań tylko dlatego, że robią TO SAMO, ale
szybciej do niczego nie doprowadzi. Polskie prawo autorskie nie zalicza do
monopolu autorskiego korzystania z utworu szybciej, a korzystania wolniej
nie. Zalicza wszelkie korzystanie, ale tylko wtedy gdy jest ono korzystaniem
z chronionej formy wyrażenia.

> czy linkowanie jest wykorzystaniem utworu? - czyli inaczej: czy link
> jest fragmentem utworu?

Właśnie między innymi na to pytanie starałem się odpowiedzieć. Link nie jest
fragmentem utworu. Nie jest także czymkolwiek innym, co mogłoby być
korzystaniem z lub rozporządzaniem chronioną formą wyrażenia.

> bo mam niejasne wrazenie, ze nie jest. wiec link mialby byc sposobem
> eksploatacji utworu - pewna technika zwielokrotnienia utworu?

W najlepszym razie link przyczynia się do zwielokrotnienia utworu w ramach
wyjątku, jakim jest caching. Ale tu też link nie jest cachingiem. Kliknięcie
na link powoduje caching, tak samo jak wpisanie linku w pole przeglądarki.
Polskie prawo autorskie nie odróżnia kliknięcia na link od wpisania linku
ręcznie.

> juz pole eksploatacji zwiazane z internetem, ale ono dotyczy publikacji,
> a nie linkowania.

Otóż to. Korzysta z utworu w ramach monopolu autorskiego ten, kto chronioną
formę wyrażenia "publicznie udostępniania w taki sposób, aby każdy mógł mieć
do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym". Nie czyni tego
linkujący, a twórca strony (ew. host provider). Jeżeli strony, do której
linkuję nie ma na host-serwerze, lub została zabezpieczona przed dostępem
(blokowanie referrers, ht-access, strona we flashu, itp.) to mogę sobie
linkować do woli, a nic się nie stanie. O tym czy stron jest publicznie
udostępniana, czyli rozpowszechniania, czyli wykorzystywana w ramach monopolu
autorskiego decyduje wyłącznie twórca strony i jej host-provider, a nie osoba
linkująca.

> Wydaje mi sie, ze wlasnie tak sie stalo w przypadku Depeche Mode, ktore
> pozwalo polskiego internaute o naruszenie praw autorskich za to, ze z
> pomoca wyszukiwarki znalazl publicznie dostepny i niezabezpieczony
> teledysk zespolu (pisal o tym Vagla). Sprawa byc moze byla i absurdalna
> - ale niemniej miala miejsce.

To, że ktoś kogoś pozwał nie oznacza jeszcze, że istnieje podstawa prawna
pozwu (roszczenia). Jak na razie sprawa jest w toku, a biegły wydał opinię
przychylną dla internauty.

> Mam wrazenie, ze kluczem jest tu zrozumienie idei - dla mnie niejasnej -
> linkowania jako pola eksploatacji. Czy ktos, kto zna sie na tej materii,
> potrafi nam kwestie wylozyc?

Też czekam na wskazanie, które pole eksploatacji jest naruszane linkowaniem.
Czekam także na wskazanie, jak takie pole eksploatacji zalicza się do
korzystania z lub rozporządzania chronionym sposobem wyrażenia.

Krzysiek

Seks na dzien dobry... >>> http://link.interia.pl/f1915