cc-pl - Re: [Cc-pl] DRM, p2p, nowelizacja pr aut

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] DRM, p2p, nowelizacja pr aut
  • Date: 12 Jan 2006 18:00:06 +0100

> Krzysiek widzi DRM jako system stosunkowo otwarty

Tak właśnie widzę oczyma duszy mojej, ale pozwala mi to stwierdzić (mędrca)
szkiełko i oko, które obserwowało już wcześniej początkowe wojny zamkniętych
standardów zakończone zwycięstwem standardów otwartych i przeniesieniem walki
na wyższy poziom.

Początkowo na standardach zamkniętych oparty był email. Podejmowane były
także próby wprowadzenia zamkniętych protokołów na różnych warstwach sieci
(IBM i chyba Apple, nawet teraz do tego prowadzi
tunelowanie/enkapsulacja/VPN). Obecnie mamy _powoli_ odchodzące w niepamięć
zamknięte standardy komunikatorów internetowych, telefonii internetowej,
formatów plików. Nawet MS nie jest chyba w stanie obronić swego zamkniętego
doca i otworzył specyfikację swojego XMLa (najpierw troszeczkę, ostatnio
trochę bardziej).

Oczywiście nie popadajmy w euforię... na dzień dzisiejszy mamy rootkita Sony
i faktycznie koszt tego ponoszą konsumenci.

Krzysiek

Kliknij po wiecej! >>> http://link.interia.pl/f18ed