cc-pl - Re: [Cc-pl] DRM, p2p, nowelizacja pr aut

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] DRM, p2p, nowelizacja pr aut
  • Date: 12 Jan 2006 10:07:11 +0100

Piotrze!

> Aby cokolwiek zmieniać w zakresie legalizowania p2p
> trzeba o tym
> pamiętać i to zmieniać, rozszerzyć krąg osób lub zbudować specjalny
> wyjątek dla
> p2p (o tym jak by wyglądała odpłatność niżej).

Myślę, że gdzieś umyka Ci różnica pomiędzy rozpowszechnianiem, a ściąganiem.
To tylko w sieciach p2p działania te skupiają się w każdym z użytkowników, a
i to nie zawsze (bo można udostępnianie wyłączyć).

Sieci p2p to tylko jeden ze sposobów wykorzystania internetu - czy ogólnie
nowych technologii. Może służyć do całkowicie legalnej dystrybucji, lub do
dystrybucji sprzecznej z prawem.

Istnieje cecha, która łączy nowe technologie i odróżnia je od np. ksero.
Ksero ułatwia osobom trzecim korzystanie w ramach dozwolonego użytku, ale
czyni to poprzez zwielokratnianie egzemplarzy (art. 50 pkt 1), a nie przez
udostępnianie w taki sposób, aby KAŻDY mógł mieć do niego dostęp (art. 50 pkt
3).

Proponowany przez Ciebie (a mi samemu nasuwający się z nieubłaganą logiczną
koniecznością) wyjątek będzie musiał zatem dotyczyć umożliwienia innym
dozwolonego użytku przez "naruszenie" art. 50 pkt 3, a nie jak w przypadku
punktów ksero art. 50 pkt 1.

> DRM
> Raczej nie należy się zastanawiać czy, tylko JAK je
> uregulować,
> aby prawo autorskie było racjonalne.

Zgadzam się z Tobą całkowicie. Ale nie wydaje mi się, aby DRM wyparło
zbiorowy zarząd i opłaty, przynajmniej nie w krótkim okresie.

> Gdy tego nie
> zrobi
> stosuje się różne mechanizmy przymuszenia uprawnionego do odblokowania
> zabezpieczeń (polecam: www.euro-copyrights.org).

Podobnie można by sobie wyobrazić mechanizmy ochrony prywatności użytkowników.

> opłaty
>
> Opłaty to wg mnie pomysł chybiony, przede
> wszystkim dlatego,
> że mają one obciążać użytkowników.

Opłaty zawsze będą obciążać użytkowników, niezależnie na kogo zostaną
nałożone. Jest tak dlatego, że opłata zostanie po prostu doliczona do ceny,
którą płaci nie kto inny, jak użytkownik.

> Jak już, to niech obciążają
> właścicieli
> programów p2p

Ale kto jest takim "właścicielem"? Dla Pana Skubikowskiego zdają się to być
ISP - bo to ich chce on obciążyć opłatą (którą zapłacą użytkownicy w cenie
abonamentu).

Przy całym moim sprzeciwie wobec opłaty, uważam to za pomysł najlepszy, bo
umożliwia on najłatwiejsze ściągnięcie opłaty i najszybsze jej przerzucenie
na użytkownika końcowego.

Tylko, że ISP to nie są te same osoby, które w sieciach p2p coś udostępniają.
Nie będzie tu takiej samej sytuacji, jak w art. 20^1, gdzie punkty ksero
obciążone są opłatą, a jednocześnie to one same dokonują działań będących
przedmiotem regulacji.

> Podsumowując raczej skupiłbym się na tym by w
> jakiś
> racjonalny sposób ustandaryzować różnego rodzaju środki techniczne,
> zabezpieczenia i DRM-y tak by nie ograniczały korzystania z utworu na
> zasadach
> państwa policyjnego.

Jestem jak najbardziej za. Niemniej jednak w sytuacji, gdy OZZ w osobie Pana
Skubikowskiego przygotowuje projekt opłaty, to wyskakiwanie z projektem
uregulowania DRM jest nieco przedwczesne.

Moim zdaniem najpierw należy wypracować jakiś kompromis w zakresie samych
opłat, a dopiero później zacząć lobbować za odpowiednim uregulowaniem DRM.
Nie wykluczam, że przy regulacji DRM można powrócić do kwestii opłat, gdyż
mogą one wtedy stać się bezzasadne. Jest to moim zdaniem w miarę realny
scenariusz, bo scenariusz całkowitego odrzucenia opłat i zajęcia się od razu
DRM uważam za nierealny. Zbyt dużo jest uprawnionych polegających na
opłatach, którzy nie są w stanie wprowadzić skutecznych DRM dla utworów,
które już są w obrocie.

> Może np. rozpowszechnić jakiś DRM na licencji CC albo
> licencjach open source'owych i zainicjować zmiany w tym kierunku?

Tym ma być właśnie OpenMediaCommons Sun'a

Pozdrawiam,
Krzysztof Siewicz

Kliknij po wiecej! >>> http://link.interia.pl/f18ed