cc-pl - Re: [Cc-pl] dozwolony użytek

cc-pl AT lists.ibiblio.org

Subject: Creative Commons Polska

  • From: Krzysztof Siewicz <siewi AT interia.pl>
  • To: Creative Commons Polska <cc-pl AT lists.ibiblio.org>
  • Subject: Re: [Cc-pl] dozwolony użytek
  • Date: 22 Jul 2005 16:58:48 +0200

Witam,

> nie mozna w drodze umowy wylaczyc dozwolonego uzytku - mozna jedynie go
> regulowac (np. rozszerzyc, lub skonkretyzowac). tak wlasnie jest z
> licencjami. korzystanie z dozwolonego uzytku nie jest w zadnym razie
> obchodzeniem licencji (na tej zasadzie mozna powiedziec ze korzystanie
> z dozwolonego uzytku jest obchodzeniem prawa autorskiego)

Posłużę się przykładem z "mojej" działki. W odniesieniu do programów
komputerowych art. 29 zezwala na przytaczanie kawałków programów w innych
programach. Licencja GPL nakazuje opublikowanie własnego programu na licencji
GPL oraz jego kodów źródłowych w momencie, gdy ten program jest w określonym
stosunku do oryginalnego programu na GPL. Czy "zacytowanie" programu na GPL w
rozpowszechnianym przez siebie programie własnościowym jest naruszeniem
licencji czy nie? Czy dolinkowanie do programu na GPL jest dozwolone bez
ograniczeń z uwagi na przepisy o cytowaniu, czy też inne przepisy
wyznaczające zakres ochrony prawa autorskiego, czy też jest objęte klauzulą
"copyleft"? Moim zdaniem odpowiedzi wcale nie są takie proste, jakby wynikało
z Twojej odpowiedzi.

> z dozwolonego uzytku zawsze mozna korzystac (z uwzglednieniem
> ograniczen z art. 34 i art. 35 pr aut), czym innym sa zobowiazania
> dwustronne (umowy), a czym innym korzystanie z dozwolonego uzytku -
> patrz nizej.

Oczywiście to rozumiem. Rozumiem, że Twoim zdaniem naruszenie np. NC lub SA
przez działania, które są objęte dozwolonym użytkiem może być dochodzone
przez uprawnionego do utworu na podstawie odpowiedzialności kontraktowej? A
co jeżeli korzystanie komercyjne lub tworzenie nowych utworów zachodzi z
wykorzystaniem elementów w ogóle przez prawo autorskie nie chronionych, czy
wtedy też uprawniony do utworu ma roszczenie na podstawie licencji CC
(kontraktu)?

Zauważ, że licencje CC rozszerzają granice dozwolonego użytku, ale czynią to
często pod warunkiem przestrzegania pewnych uciążliwych dla licencjobiorcy
warunków - NC, SA, ND. Dlatego też wydaje mi się, że jest to istotna
praktyczna kwestia, czy przestrzeganie tych warunków możliwe jest do
wyegzekwowania.

Innymi słowy - załóżmy, że chcę robić biznes na CC czy też wolnym
oprogramowaniu. Jeżeli tak, to jestem jak najbardziej zainteresowany ryzykiem
prawnym związanym z rozmaitymi możliwościami wykorzystania utworów w mojej
działalności gospodarczej. Jeżeli nie chcę robić biznesu, to tym bardziej
jestem zainteresowany, bo ryzyko prawne może spodować, że w ogóle się za
korzystanie z utworów na CC nie zabiorę (Oczywiście, jeżeli jestem prawym
obywatelem, który zawsze przez jezdnię przechodzi na zielonym świetle).

> a co jesli ktos zawrze umowe regulujaca korzystanie w
> ramach dozwolonego uzytku (dotyczaca sfer, pol eksploatacji
> regulowanych licencja) - czy moze to zrobic? czy dojdzie wtedy do
> naruszenia licencji?

no właśnie o to pytam - nad tym też się sam zastanawiam

> a co by bylo gdyby umowa o korzystanie z dozwolonego uzytku wkraczala
> bezposrednio w sfere licencji. np. A umowil sie z P, ze P moze
> skopiowac utwor ale tylko 5 znajomym (w ramach dozwolonego uzytku
> osobistego). czy poprzez kopiowanie staje sie licencjobiorca? otoz NIE.
> bo moze kopiowac utwor jak chce w ramach dozwolonego uzytku i wtedy nie
> dochodzi w ogole do udzielenia licencji. licencje dotycza tego
> wszystkiego co dzieje sie poza dozwolonym uzytkiem.

No dobrze, czyli Twoim zdaniem, jeżeli wykorzystam oprogramowanie na GPL przy
tworzeniu własnego programu w sposób, który jest objęty dozwolonym użytkiem,
to nie staję się licencjobiorcą GPL i mogę zacząć rozpowszechniać ten swój
program jako oprogramowanie własnościowe? Przez analogię pytanie można
odnieść do pozostałych utworów na licencji CC - czy jeżeli wykorzystam te
utwory zgodnie z dozwolonym użytkiem, to nie obowiązują mnie NC, ND i SA?

> poza tym temat ten ZDECYDOWANIE wydaje mi sie zbyt specjalistyczny jak
> na FAQ, wiec nie widze potrzeby zamieszczania tam tego typu dywagacji
> (FAQ ma wyjasniac licencje w sposob prosty, a nie tlumaczyc w sposob
> zawily niuanse dozwolonego uzytku).

Zgadzam się, ale parę maili temu było pytanie osoby o zakres NC, a aby na nie
odpowiedzieć, to chyba na powyższe pytanie o dozwolony użytek też trzeba
znaleźć odpowiedź? Oczywiście nie ma sensu zamieszczać w FAQ długich
prawniczych wywodów. Jednak nie zmienia to faktu, że zakres postanowień
takich jak NC, SA i ND jest problematyczny - oczywiście w sytuacjach
granicznych, a nie w przypadkach klasycznych. Jednak przypadki klasyczne mają
dziwną tendencję do występowania tylko na wykładach dla I roku...

Pozdrawiam,
Krzysztof Siewicz

INTERIA.PL z najlepsza wyszukiwarka... >>> http://link.interia.pl/f18a7